GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

Vad kostar det att ladda?

Priser snabbladdningPriser normalladdning

Om rörligt pris på laddning

Från och med nu kommer vårt rörliga laddpris att följa elpriset ännu bättre för snabbladdning. Vi har fram tills nu haft laddpriser som ändrats en gång per dygn, men framåt kommer vårt rörliga laddpris ha tre priser per dygn, ett dagspris, ett kvällspris och ett nattpris. För dig som laddkund innebär det att vårt laddpris sänks när elpriset på elmarknaden sjunker och att vårt laddpris ökar när elpriset på elmarknaden stiger. Införandet av rörliga laddpriser innebär också att du på eftermiddagen kan se våra preliminära priser för morgondagen. 

För oss är det viktigt att våra laddpriser speglar elpriset på den stundtals oroliga elmarknaden. Om priset är högt är det en indikation på att det är ont om el i systemen och vice versa. Samtidigt är det viktigt att notera att spotpriset bara är en del av kostnaden för att ladda. Läs mer om vår prissättning.   

Priser för snabbladdning

Priser normalladdare

Aktuellt pris (inklusive moms) när du laddar på någon av våra normalladdstationer.
*Morgondagens priser uppdateras cirka kl 15.00 och är preliminära fram till kl. 00.00.

Laddplats Sisjön har bytt ägare

Laddplats Sisjön kommer att kopplas över till InCharge och deras laddsystem. För frågor om när laddplatsen blir tillgänglig därefter vänder du dig till InCharge.

Hur vi sätter våra laddpriser

Göteborg Energi baserar sitt laddningspris på spotpriset, det rörliga priset för el. Men elpriset, och vårt påslag, är en relativt liten del av hela priset för laddning.  

En av de största beståndsdelarna av laddpriset är kostnaden för avskrivningar. Laddapparaturen avskrivs på relativt kort tid, fem år, på grund av att utrustningen slits och att tekniken går fort framåt vilket gör att den snabbt ses som föråldrad.

Dessutom tillkommer nätavgifter, drift- och underhållskostnader, pris för molntjänsten och personalkostnader. 

Eftersom elmarknaden är orolig försöker vi justera laddpriset regelbundet, både uppåt och nedåt. I dagsläget får vi liten, eller ingen vinst, på våra laddstationer utan försöker möta våra kostnader och samtidigt hålla en så rimlig prisnivå som möjligt för våra kunder.

icon-closechevron-disc-rightmenu