Vill du att lampan lyser även i din nya bostad eller lokal? Det hjälper vi dig med!
Du behöver både ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal och att det måste vara samma person som står på bägge avtalen.
Du kan vara elhandelskund till oss var du än bor i landet, men vi har bara elnät i Göteborgsområdet. Ska du flytta utanför vårt nätområde behöver du kontakta den lokala nätleverantören.
Bra information att kolla upp och skriva ner innan du anmäler flytten till oss är:
AnläggningsID
Mätarplatsnummer
Internt lägenhetsnummer/hyresvärdens lägenhetsnummer.
Denna information kan du hitta på ditt nya bostadskontrakt och/eller hos din hyresvärd eller bovärd. Har du svårt att få fram samtliga uppgifter så skicka med den information du har.
Efter att du samlat all information så behöver du teckna ett nätavtal, detta gör du smidigast via knappen nedan. Vi erbjuder även hjälp via chatt och telefon.
Ett elnätsavtal är grundläggande och behövs för att du ska kunna ha el i din bostad. Olika områden i Sverige har olika elnätsleverantörer med så kallat naturligt monopol. I Göteborg är det Göteborg Energi som är elnätsleverantören, och man kan inte välja någon annan leverantör.
När elnätsavtalet är ordnat behöver du teckna ett elhandelsavtal. Ett elhandelsavtal är enkelt förklarat själva elen som produkt, som elnätet levererar. Du kan välja mellan olika avtal, exempelvis rörligt avtal, fastprisavtal och kvartsprisavtal. Välj ett avtal som passar dig, baserat på din boendeform och hur du använder el.
Elhandeln finns på en fri marknad vilket betyder att du får välja vilket elhandelsföretag du själv vill. Göteborg Energi erbjuder elhandelsavtal och du hittar våra alternativ via knappen. Självklart hjälper vi dig att jämföra de olika elavtalen.
Ska du teckna både elhandels- och elnätsavtal hos oss? Då kan du smidigast göra det den här vägen också.
E-faktura, e-postfaktura, Kivra eller vanlig post? Det finns många alternativ, vad passar just dig? Vi rekommenderar att du väljer ett digitalt sätt att ta emot fakturorna: e-postfaktura, e-faktura eller Kivra. Vanlig post rekommenderar vi inte, dels för den onödiga pappersproduktionen men det är också förenat med en viss avgift eftersom vi behöver täcka våra tryck- och portokostnader.
Är du ansluten till Kivra så kommer fakturorna automatiskt komma dit. Om du inte är ansluten och inte väljer något av ovanstående fakturautskick så kommer fakturorna via vanlig post.
Vill du att fakturorna ska betalas automatiskt på förfallodatumet så kan du anmäla autogiro via din internetbank. OBS! Glöm inte att ansöka autogiro för både elhandel Göteborg Energi Din El AB (om du valt detta alternativ) samt elnät, Göteborg Energi AB.
Tänk på att du behöver ha både ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Ska du skaffa bägge avtalen? Då går det snabbast att använda vår avtalsväljare eller kontakta vår kundtjänst. Välj gärna att chatta med oss.
Och om du flyttar isär eller hemifrån och inte har elnätsavtal sedan tidigare, då behöver du teckna elnätsavtal hos oss. Det gör du här. Glöm inte att du också måste ha ett elhandelsavtal.
På den här sidan kan du jämföra, välja och teckna elavtal. Det tar bara någon minut.
För att få el hem till dig behöver du både elnätsavtal och elhandelsavtal, och därför får du också en elnätsfaktura och en elhandelsfaktura.
Elnätsbolaget sköter tekniken och underhållet av elnätet och sätter sitt pris för sina tjänster. Vilket elnätsbolag du har beror på var du bor eller var din anläggning ligger och vem som äger elnätet just där. Du kan inte själv välja elnätsbolag.
Bor du i Göteborg så är Göteborg Energi ditt elnätsbolag.
När du har tecknat ett elnätsavtal väljer du fritt den elhandelsleverantör du föredrar. Från elhandlaren faktureras du för den el du förbrukar.
För att få el hem till dig behöver du både ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal.
När du ska flytta behöver du anmäla det till ditt elnätsbolag. Om bostaden ligger i Göteborg anmäler du det till oss på Göteborg Energi.
Efter att elnätsbolaget har bekräftat din inflyttning kan du ta kontakt med det elhandelsbolag som du vill köpa elen från för att teckna ett elhandelsavtal.
Vi rekommenderar dig att anmäla din flytt senast en vecka innan du flyttar in.
Det raka svaret är nej, ditt elavtal är personligt. Då en elmätare och tillhörande elnätsavtal bara kan tecknas av en person åt gången kan du som avtalsinnehavare inte överlåta eller skriva över ditt avtal till någon annan.
Men du kan teckna ett nytt avtal i ditt namn istället. Gör det här direkt på webben eller kontakta oss för hjälp.
Din sambos avtal kommer automatiskt att sägas upp dagen innan ditt nya avtal startar.
När du ska flytta ut behöver du anmäla det till ditt elnätsbolag för att avsluta ditt elnätsavtal. Bor du i Göteborg anmäler du det till oss på Göteborg Energi. När flytten är anmäld till elnätsbolaget kommer ett meddelande att skickas till din elleverantör och ditt elhandelsavtal kommer att avslutas samma datum.
Vi rekommenderar att du anmäler flytt senast en vecka innan du flyttar ut. Bra att veta om är att elen kommer finnas kvar till och med det slutdatum som du anmält.
Tänk på att om du flyttar till en adress där du ska stå för elen igen så behöver du anmäla din nya adress till det elnätsbolag som äger nätet på din nya adress.
Efter att elnätsbolaget bekräftat din inflyttning kan du ta kontakt med ditt elhandelsbolag för att få hjälp med eventuell med-flytt av elhandelsavtalet.
Vill du säga upp ditt elhandelsavtal får du enklast hjälp genom att kontakta kundtjänst.
Du som bor i Göteborg och även valt att ha ditt elhandelsavtal hos oss har alltid två kundnummer. Ett för elhandeln och ett för elnätet.
Har du andra produkter eller tjänster hos oss så gäller samma kundnummer för dem som det för elnätet.
Om du är befintlig kund hos oss kan du se dina olika produkter, avtal samt vilket kundnummer som hör till, via Mina Sidor. Du hittar det under "Avtal & Anläggningar". Klicka på länken nedan för att logga in.
Att dra fram ett nytt fjärrvärmenät kostar olika mycket på olika ställen i Göteborg. Det beror bland annat på hur möjligheterna att gräva och transportera schaktmassor ser ut. Dessutom behöver vi förstärka redan befintligt nät vilket också medför en kostnad. Bor du i ett område som redan har fjärrvärme kan du lämna en intresseanmälan eller kontakta oss på 031-62 62 62.
Vill du endast säga upp ditt elhandelsavtal? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Tänk på att ni behöver ha både ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Ska ni skaffa bägge avtalen? Då går det snabbast att kontakta vår kundtjänst. Välj gärna att chatta med oss.
Då behöver ni skaffa elnätsabonnemang hos oss. Det gör du här. Glöm inte att ni också måste ha ett elhandelsavtal.
På den här sidan kan du jämföra, välja och teckna elavtal. Det tar bara någon minut.