Vår digitala kanaler ska vara tillgängliga för alla, oavsett vilka utmaningar du eventuellt kan tänkas ha. Därför har vi genomfört en rad olika förbättringar som ska hjälpa dig att se ännu bättre, tydligt kunna få innehållet uppläst och möjlighet att använda dina hjälpmedel på bästa sätt.
Tangentbordsnavigering: Vi har plockat bort dolda element från navigeringen och lagt till element som inte varit tillgängliga. Vi har rätat ut navigationshoppen så att de är mer logiska och i rätt ordning.
Kontraster: Vi har anpassat ljusa färger till att följa kontrastkrav samt färgad text på färgad bakgrund för att öka läsbarheten. Våra texter har setts över och knappar och ikoner har fått tydligare färger som gör det lättare att läsa. Vi har tagit bort blå text som inte är länkar för att inte göra användaren osäker på syftet med text.
Html skript och wai-aria: Med hjälp av aria-attribut läses knappar upp som sin funktion och inte bara med ordet "knapp". Vi indikerar på fler ställen aria om en knapp kollapsar eller expanderar sitt innehåll.
Länktexter: Vi har valt att markera hyperlänkar med en annan färg för att förtydliga vilka sidor som har besökts tidigare. Vi har även förtydligat länkar i löptext och på knappar för att ange vart användaren kommer.
Rubrikstruktur: Vi har sett över helhetsbilden av rubriknivåer och har och kommer kontinuerligt arbeta för en lättnavigerad och strukturerad webb.
Bilder och tabeller: Alla bilder, ikoner och grafer på webbplatsen har fått Alt-texter samt bildbeskrivningar som kan läsas upp av hjälpmedel.
Klickytor: Vi har anpassat klickytor till att inte vara för små.
Avbrottskartan: Under kundservice visar vi pågående och kommande avbrott i våra leveranser. Den funktionen är mycket komplex och svår att fullt ut göra tillgänglig för alla hjälpmedel. Vi har gjort anpassningar, men kommer fortsatt se över denna.
Energirapporten: Tillsammans med vår leverantör har vi anpassat Energirapporten till största del, men arbetet fortsätter för att åtgärda även de mindre problemen.
PDF: PDF:er ska tillgänglighetsanpassas så att de går lättare att läsa maskinellt. Det gäller alla typer av PDFer, såsom fakturor, avtal och manualer. Detta är ett arbete som vi har påbörjat men som vi tyvärr inte har avslutat ännu. Vi är medvetna om att PDF:er ska vara tillgängligt anpassade från och med 28 juni, och vi gör allt för att kunna erbjuda detta så snart som möjligt.
Video: Videoklipp ska vara tillgängliga på ett sätt så att alla kan ta del av innehållet. För en synnedsatt kan undertexter vara ett sätt att göra den mer tillgänglig. Att lägga till undertexter på alla våra videoklipp på webbplatsen är ett arbete som pågår.
Diagram: På webbplatsen kan det fortfarande finnas diagram som är svåra att tyda med nedsatt syn. Vi har implementerat färger i grafer för att göra det tydligare för färgblinda samt infört mönster i grafer som innehåller fler än två färger. Vi har också lagt till möjligheten att lägga till en förklarande text i diagrammen för de med nedsatt syn. Vi håller just nu på att lägga till dessa texter.
Tangentbordsnavigering: Vi har plockat bort dolda element från navigeringen och lagt till element som inte varit tillgängliga. Vi har rätat ut navigationshoppen så att de är mer logiska och i rätt ordning.
Kontraster: Vi har anpassat ljusa färger till att följa kontrastkrav samt färgad text på färgad bakgrund. Våra texter har setts över och knappar och ikoner har fått tydligare färger som gör det lättare att läsa. Vi har tagit bort blå text som inte är länkar för att inte göra användaren osäker på syftet med text. Vi har även implementerat tydligt angivna ikoner med ikonbeskrivningar.
Html skript och wai-aria: Med hjälp av aria-attribut läses knappar upp som sin funktion och inte bara med ordet "knapp". Vi indikerar på fler ställen aria om en knapp kollapsar eller expanderar sitt innehåll.
Rubrikstruktur: Vi har sett över helhetsbilden av rubriknivåer, där bland annat samtliga sidor har fått en H1:a, och vi kommer kontinuerligt arbeta för en lättnavigerad och strukturerad webb.
Bilder och tabeller: Alla bilder, grafer och ikoner på webbplatsen har fått Alt-texter samt bildbeskrivningar som kan läsas upp av hjälpmedel.
Klickytor: Vi har anpassat klickytor till att inte vara för små.
Länktexter: Vi har förtydligat länktexter, i löptext samt på knappar för att ange vart användaren kommer.
PDF: PDF:er ska tillgänglighetsanpassas så att de går lättare att läsa maskinellt. Det gäller alla typer av PDFer, såsom fakturor, avtal och manualer. Detta är ett arbete som vi har påbörjat men som vi tyvärr inte har avslutat ännu. Vi är medvetna om att PDF:er ska vara tillgängligt anpassade från och med 28 juni, och vi gör allt för att kunna erbjuda detta så snart som möjligt.
Diagram: Vi har implementerat färger i grafer för att göra det tydligare för färgblinda samt infört mönster i grafer som innehåller fler än två färger. Vi har också lagt till möjligheten att lägga till en förklarande text i diagrammen för de med nedsatt syn. Vi håller just nu på att lägga till dessa texter.
Avbrottskartan: Under kundservice visar vi pågående och kommande avbrott i våra leveranser. Den funktionen är mycket komplex och svår att fullt ut göra tillgänglig för alla hjälpmedel. Vi har gjort anpassningar, men kommer fortsatt se över denna.
Bilder och tabeller: Alla bilder, grafer och ikoner på webbplatsen har fått Alt-texter samt bildbeskrivningar som kan läsas upp av hjälpmedel.
Felhantering: Vi har implementerat felhantering vid ifyllande av textfält och numera säkerställer vi att felhantering läses upp med skärmläsare.
Kontraster: Vi har anpassat ljusa färger till att följa kontrastkrav samt färgad text på färgad bakgrund. Våra texter har setts över och knappar och ikoner har fått tydligare färger som gör det lättare att läsa.
Skalbarhet: Vi har implementerat så att appen kan skala upp text till 200%.
Meningsfull ordning: Vi har säkerställt att innehållet presenteras i en logisk ordning för hjälpmedel.
Navigering: Det är möjligt att använda externt tangentbord för att kunna navigera genom appen och vi har även säkerställt att vi inte har några så kallade keyboard traps. Vi har anpassat att komponenter i appen använder namn-, roll- och värdeattribut, så att hjälpmedelstekniker kan förmedla korrekt information. Vi har också lagt till möjligheten att utföra funktioner i appen med en enda pekare.
Orientering. Vi har implementerat stöd för att kunna se appen i både porträtt- och landskapsläge. Innehållet i appen presenteras utan att användaren behöva skrolla i två riktningar.
Dark mode: Vi har implementerat stöd för att följa operativsystemets inställningar på mobilen.
Klickytor: Vi har anpassat klickytor till att inte vara för små.
Rubriker mellansidor: Mellansidorna ska ha tydliga och konsekventa rubriker och layout så att användaren snabbt kan förstå sidans innehåll och navigera utan förvirring. Här finns det förbättringspotential som vi kommer prioritera under kommande period.
Hjälpmedel: En användare kan ha olika hjälpmedel-inställningar aktiverade i deras system. Här har vi inte helt kommit i mål med vilka inställningar som appen ska respektera och lyssna på, men det är något som vi undersöker just nu och som vi hoppas kommer kunna förbättra inom kort.
Location: En användare ska enkelt kunna förstå var de befinner sig inom appen för att säkerställa en tydlig navigationsstruktur. Vi håller på att se över just nu hur vi kan implementera detta på bästa sätt.
Språk: Ovanliga ord, jargong, förkortningar och akronymer i appen ska vara tydligt definierade. Text som kräver avancerad läsförmåga ska också ha tillgängliga förklarande texter. Här finns det förbättringspotential och vi ser över hur vi kan göra detta så bra som möjligt för våra användare.