GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Faktura och betalsätt

Hur vill du betala?

Hos oss kan du välja mellan flera olika betalsätt. Vi rekommenderar e-faktura som är ett enkelt sätt att betala dina fakturor på och som också har en mindre miljöpåverkan. 

Betalar du med ett eget inbetalningskort eller via internet ange alltid OCR-numret på din faktura som referensnummer.

Våra betalsätt

Anmäl hos din internetbank att du vill ha e-faktura.

Vill du ha e-faktura för ditt elavtal anger du Göteborg Energi Din EL AB.

Vill du ha e-faktura för ditt elnät/fjärrvärme/gas anger du Göteborg Energi AB.

Så fungerar e-faktura.

 

Välj att få din faktura till din e-postadress.
Beställ via vår chatt eller genom att ringa oss på 031-62 62 62.

Autogiro är ett enkelt och bekvämt sätt att betala fakturan. Varje faktura betalas automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Det kostar inget extra.

Om du flyttar upphör tjänsten automatiskt, tänk på att göra ny anmälan på din nya adress.

Ansöka om autogiro via din internetbank

Du kan enkelt anmäla ditt autogiro direkt i din internetbank. Kom ihåg att anmäla för både elhandel och nätfakturorna. Göteborg Energi Din El AB och Göteborg Energi AB.

Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank

  

Blankett

För företagskunder har vi en autogiroblankett som du skickar in till oss. 

Skicka blanketten till:
Göteborg Energi AB
Box 53
401 20 Göteborg.

Fakturan kommer som vanligt 

Du får din faktura hem i brevlådan som vanligt fast det finns inget inbetalningskort med. Stämmer uppgifterna på fakturan behöver du bara se till att det finns pengar på ditt konto dagen före fakturans förfallodag. Sedan dras beloppet direkt från ditt konto. Vill du slippa pappersfakturan och göra en god gärning för miljön? Anmäl dig då också för e-faktura tillsammans med autogirot. E-faktura anmäler du på din egen internetbank.
 

Hur säger jag upp mitt autogiro? 

Tjänsten autogiro gäller tillsvidare. Vill du avsluta ditt autogiro måste du skriftligen kontakta din bank eller kontakta Göteborg Energi AB.
Har du ytterligare frågor kontakta oss på kundservice på
031-62 62 62.

 

Om du inte gör ett aktivt val så får du en pappersfaktura med inbetalningskort på posten.

Du som är ansluten till Kivra får dina fakturor från oss dit och från den 1 november 2018 även dina avtalsbekräftelser. 

Med en digital brevlåda kan du bland annat ta emot fakturor och myndighetspost. Har du en digital brevlåda får du dina fakturor från oss till den, istället för med vanlig post. Från och med 1 november 2018 får du även dina avtalsbekräftelser den vägen. För dig som har e-faktura från oss hanteras dina fakturor via din internetbank. 

Med EDI-faktura har ert företag möjlighet att ta emot fakturorna elektroniskt direkt in i ert ekonomisystem.

Läs mer om EDI-betalning här.

Betalning till Göteborg Energi Din El AB (elavtal)

Bankgiro: 5271-2320

 

Du bestämmer själv vilket fakturaintervall du vill ha på elhandelsfakturan, varje månad, varannan månad eller kvartalsvis. Det är enkelt att ändra fakturaintervall och förfallodag på Mina sidor  eller ringa Kundservice på 031-62 62 62 så hjälper vi dig. 

Vid betalning från utlandet ska du använda IBAN och BIC.
Iban-nr: SE42 8000 0810 5992 4966 8295
SWIFT-kod: SWEDSESS

Betalning till Göteborg Energi AB (elnät, fjärrvärme och gas)

Bankgiro: 5835-1552

 

Elnät

Om du bor i villa faktureras du 6 gånger per år. Bor du i lägenhet faktureras du normalt 4 gånger per år. Fakturorna följer din elförbrukning.

Fjärrvärme

Som privatkund får du normalt dina fakturor 12 gånger per år. Vid önskemål kan det vara möjligt att få fakturorna 4 gånger per år. Kontakta kundservice för mer information.

Gas

Villakunder faktureras 6 gånger per år och lägenhetskunder 4 gånger per år. Gasen betalas normalt på samma faktura som elnätet.

Vid betalning från utlandet ska du använda IBAN och BIC.
Iban-nr: IBAN SE81 8000 0810 5969 4277 2465
Bic-kod: SWEDSESS

Vanliga frågor om betalning

El är uppdelat i två olika kostnader, elnät och elhandel. Ditt elnätsbolag tar betalt för distributionen av strömmen medan elhandelsbolaget tar betalt för det du förbrukar.

Som både elhandel- och elnätskund får du två fakturor, en för vardera del, och de har två olika kundnummer och fakturanummer. De kommer från olika system och det kan därför skilja sig hur ofta vi skickar fakturan till dig, varje, varannan eller var tredje månad.

Läs mer om skillnaderna mellan elhandel och elnät på länken nedan.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Varför har jag två olika kundnummer ?

Om du betalar din faktura försent får du en påminnelse (ca en vecka efter förfallodagen) och en avgift på 60 kr som läggs till på nästa faktura. Om du inte betalar påminnelsen skickas fakturan till inkassobolaget Visma Collectors.

Det är därefter de som äger fakturan och driver ärendet vidare. För räkningar som inte är betalda på förfallodagen tillkommer referensränta + 8%.

Om du hör av dig till oss innan fakturans ursprungliga förfallodatum kan du ansöka om avbetalning eller anstånd.

Ansök om anstånd eller avbetalning på Mina sidor

När vi inte mottagit betalningen i tid skickas först en betalningspåminnelse. Har vi inte mottagit betalning efter detta skickas ärendet vidare till inkasso som tar över fakturan. Alla frågor gällande denna faktura behöver du därför ta med inkassobolaget Visma Collectors som du når på telefonnummer 0771-160205.

Om du aldrig mottog originalfakturan från oss behöver du göra en reklamation hos posten. Är du ansluten till den digitala brevlådan KIVRA skickas orginalfakturan dit.

Dina fakturor för elhandel, elnät eller gas bestämmer du själv hur ofta du ska få. Du kan välja att få din faktura varje, varannan eller var tredje månad.

Om du är elhandelskund hos oss kan du själv ändra hur ofta du får din elhandelsfaktura. Du gör det under Avtal på Mina Sidor.

För att ändra månadsintervall för elnät eller gas ber vi dig kontakta oss på 031 - 62 62 62 så hjälper vi dig över telefon.

Din fjärrvärmefaktura får du alltid månadsvis.

Mina sidor

Du som bor i Göteborg och även valt att ha ditt elhandelsavtal hos oss har alltid två kundnummer. Ett för elhandeln och ett för elnätet.

Har du andra produkter eller tjänster hos oss så gäller samma kundnummer för dem som det för elnätet.

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-pluschevron-disc-downchevron-downchevron-up