GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Bostadsrättsföreningen Maltet ligger bredvid Fattighusån i centrala Göteborg.
Energieffektivisering

Brf Maltet rustade upp ventilationssystemet och sänkte kostnaderna

Föreningen fick hjälp av Göteborg Energi med att modernisera i sin ventilation- och fjärrvärmeanläggning och kunde sänka sina energikostnader på köpet. Energieffektiviseringen hade också en annan fördel – garaget slutade lukta stekt falukorv.

I centrala Göteborg, mittemellan Drottningtorget och Nya Ullevi, ligger bostadsrättsföreningen Maltet. Utanför byggnaden rinner Fattighusån i sakta mak. Det är en stabil HSB-förening som funnits i 30 år. Mikael Hedin är ledamot i styrelsen.

- Vi kom i kontakt med Göteborg Energi i samband med att vår fläktutrustning började kärva. Framförallt var det svårt att få fram reservdelar om något gick sönder. Innan det hade också ett expansionskärl sprängts sönder och vi hade en stor läcka i källaren. Tidigare gjordes en okulär besiktning varannan vecka på tre separata platser i fastigheten, att jämföra med i dag när hela utrustningen är uppkopplad och vi får larm direkt när något går fel.

Besparing på omkring 20% av värmekostnaden

Föreningen fick besök av en av Göteborg Energis energitekniska fastighetsförvaltare. Tillsammans kom man fram till att föreningen behövde två nya moderna ventilationsaggregat, en betydande investering för föreningen. Göteborg Energi erbjöd en ekonomisk lösning där föreningen betalade av investeringen under fem år, om man tecknade ett energitjänstavtal.

- Bytet av ventilationsutrustning har gett föreningen en besparing på omkring 20% av värmekostnaden, vilket såklart är bra för miljön också. En annan positivt effekt av ventilationsbytet var att det slutade lukta falukorv i garaget, säger Mikael Hedin.
 
Doften av mat berodde på att tidigare leddes ventilationssystemets använda avluft från lägenheterna, inklusive stekos, in i garaget för att värma. Nu tar man tillvara på avluften i uppvärmningen av huset genom effektiv återvinning, utan att temperaturskillnaden blivit nämnvärd i parkeringshuset.

Det finns inga nöjdare Göteborg Energi-kunder än de som har energiavtal med oss!

Mats Andersson, enhetschef Energitjänster på Göteborg Energi

Energideklaration och OVK – inga problem

Energitjänstavtalet innebär att föreningen har tillgång till kompetenser som energirådgivare och driftingenjör. Dessa ser bland annat till att föreningen får ytterligare förslag på åtgärder för att energianvändningen ska bli lägre. De erbjuder dessutom hjälp med energideklarationen och obligatoriska ventilationskontroller. Och så valde Brf Maltet att koppla upp sin fjärrvärmecentral till Energitjänsters beredskapsjour.
 
- Det har blivit ett par utryckningar. Senast ringde jouren upp och sa att vår varmvattenpump larmar. Med deras instruktioner kunde jag göra några tester, men det behövdes besök av en drifttekniker som ordnade en provisorisk lösning. Dagen efter bytte de ut pumpen som var boven i dramat. Nästan ingen av de boende märkte något.
 
Nästa åtgärd blir att se över resterande pumpar i apparatrummet.

- De pumpar vi har nu är inte varvtalsreglerade utan går med full kapacitet kontinuerligt. Men reglerar man så att de går när det krävs, då sparar vi både värme och el, säger Mikael Hedin.

Stora vinster med enkla medel

Mats Andersson är enhetschef för Energitjänster på Göteborg Energi. Han menar att Brf Maltet är ett exempel på hur en kund först behöver hjälp med ett akut problem och sedan, med Göteborg Energis hjälp, upptäcker att det finns stora vinster att göra. Ibland även med relativt enkla medel.

- Vi är lite som Systembolaget, vi säljer inte bara för säljandets skull. Istället försöker vi hjälpa kunden att bara använda den mängd energi man verkligen behöver och rentav sänka sina utgifter till oss. Ofta inleder vi ett samarbete med att kunden gör en energianalys eller statuskontroll tillsammans med vår förvaltare och tekniker, och så tittar vi på möjligheterna.  

- Sedan tar vi fram en plan för att ge kunden ett bättre inomhusklimat samtidigt som man sparar energi och miljö. Ibland handlar det om enklare åtgärder som att ändra på inställningarna eller sätta in effektivare styrning på den befintliga anläggningen. Redan där kan man spara 5-10 % i kostnad. Det finns inga nöjdare Göteborg Energi-kunder än de som har energitjänstavtal med oss!

Våra serviceavtal

Är din brf eller ditt företag intresserade av våra serviceavtal? Oavsett storlek på förening eller företag finns det mängder av energi- och ekonomiska vinster att göra.

Avtalet gav föreningen mer tid

Med avtalet Drift- och underhåll kan bostadsrättföreningen Lilla Torget lämna över allt underhållsansvar för värme, ventilation och kyla till Göteborg Energi.

Våra säljare

Tillsammans hittar vi, utifrån era behov och önskemål, rätt lösning för er.

Vill du se våra webinar i efterhand?

Under rubriken Så blir vi hållbara ihop har vi låtit dina branschkollegor och experter diskutera aktuella samtalsämnen i en serie webinar. Här har vi samlat inspelningarna från dessa tillfällen så du kan se dem i efterhand.
icon-closechevron-disc-rightmenu