Köper du fjärrvärme av oss så tar Göteborg Energi ansvar för allt som är vårt, men ett visst ansvar lämnas till dig som kund - att se över den del av Göteborg Energis anläggning som är placerad inne i er fastighet. Dessutom har du som kund såklart även ett ansvar för de av era system som samverkar med Göteborg Energis fjärrvärmesystem, i fjärrvärmerummet. Läs mer i fjärrvärmehandboken (pdf).
Med ett serviceavtal säkerställs en stabil och effektiv drift av ditt värme- och varmvattensystem i fjärrvärmerummet. Vi arbetar för att din anläggning ska samverka optimalt med Göteborg Energis system. Genom våra planerade servicebesök - två gånger per år - får du dessutom full kontroll över anläggningens status och behov av underhåll samtidigt som risken för driftstörningar och oplanerade avbrott minimeras.
Regelbunden tillsyn: Teknisk kontroll av temperaturer, ventiler, cirkulationspumpar, expansionssystem och filter.
Förebyggande underhåll: Motionering av ventiler, allmän justering och rengöring. Rengöring av smutsfilter och påfyllning av värmesystem. Vi söker också efter synliga läckage i kopplingar och rörsystem.
Underhåll vid behov. Byte av mindre delar ingår i tjänsten. Vid större eller mer kostsamma reparationer lämnas åtgärdsförslag och i vissa fall kan vi hjälpa till mot särskild kostnad.
Justering av styrinställningar: Möjlighet till justering av styrinställningar i DUC efter avstämning med kund.
Serviceprotokoll: Ett uppdaterat serviceprotokoll med information om status, anmärkningar om avvikelser och behov av åtgärder tillgängliggörs efter varje servicebesök på Mina sidor.
OBS: Mellan servicebesöken så ansvarar du som kund fortfarande för att övervaka din egen så väl som Göteborg Energis anläggning inom fastigheten, och anmäla eventuella fel som uppstår.
Kostnad: 5 150 kr exkl. moms per år och fjärrvärmeavtal.