Flygplan susar då och då förbi Bodyflights anläggning intill Säve flygplats på Hisingen i Göteborg. Men det är fler än planen som flyger. I Bodyflights lokaler svävar nämligen adrenalinsökande personer i vindtunneln som drivs av el från Göteborg Energi.
- De flesta som kommer hit vet knappt vad det handlar om, berättar Anders Eriksson, VD för Bodyflight.
- Men vi skapar alltså en upplevelse; att få flyga. Och alla som vill testa på det kan göra det. Nybörjare och experter. Vuxna som barn. Den äldsta personen tror jag var 94 år och hon bokade in sig på ett nytt pass så fort det första var över, berättar Anders.
Så hur funkar det, egentligen? Det korta svaret är: stora fläktar.
- Vår anläggning består alltså av två stora torn. I ena tornet finns fyra stora kolfiberfläktar som driver luften genom en kanal under byggnaden – och i andra tornet flyger våra besökare i en vindtunnel.
Så summerar Axel Salomonsson, platschef i Göteborg och chefsinstruktör, tekniken och berättar att vid full styrka når fläktarna en effekt på 1,6 MWh.
- Normalt sett används den här typen av fläktar i gruvor för att få ner luft eller i trafikerade tunnlar. Det finns faktiskt bara 3-4 leverantörer av den här tekniken i världen, berättar Axel.
Det är med denna teknik som besökarna till Bodyflight kan ställa sig i vindtunneln och flyga. Så med besökare som svävar upp till 24 meter i luften är det inte konstigt att Bodyflight är måna om att skapa en så trygg upplevelse som möjligt. Därför hamnar också leveranssäkerheten av elen till verksamheten högt på bolagets prioriteringslista.
- Ett bra intryck. Det är den enkla anledningen till varför vi valde att köpa el från Göteborg Energi, berättar Anders och tillägger:
- Sedan är vi också måna om att köpa el från lokala bolag, förutsatt att det är ett schysst och tryggt pris – och Göteborg Energi lever upp till allt det.
Bodyflight tecknade ett 3-årsavtal med Göteborg Energi i samband med att anläggningen körde igång i slutet av april, 2019. Anders berättar att de har känt sig mycket nöjda med detta – och inte haft ett enda problem med sin elleverans.
Bodyflight