GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Två män står mot en husvägg

Mina sidor sparade pengar och energi för BRF Blå Staden

Det var när bostadsrättsföreningen Blå Staden bytte ut byggnadernas lampor till LED som Patrik Ekholm, vice ordförande i föreningen, började intressera sig för energirapporten som finns på Mina sidor. Då upptäckte han att det fanns fler sätt att spara både energi och pengar.

Bostadsrättsföreningen Blå Staden bildades år 1973 och byggdes på Hisings Backa som en del av miljonprogrammet. Föreningen, som namnet avslöjar, består av ett serie blåa lägenhetskomplex med totalt 886 lägenheter. Det innebär förmodligen att bostadsrättsföreningen är en bland landets största, berättar Patrik Ekholm som har bott i området under större delen av sitt liv.

Bastubesparingar

När Patrik började använda Mina Sidor, vilket är en kostnadsfri tjänst som ingår för alla Göteborg Energis kunder, upptäckte han något via funktionen energirapporten. Det visade sig att föreningens bastu var påslagen nio timmar om dagen, oavsett om den användes eller inte. Genom att helt enkelt be föreningens medlemmar att sätta på bastun själva kunde BRF Blå Staden spara några tusenlappar i elförbrukningskostnad varje månad.

En annan insikt kom till Patrik när föreningen skulle skaffa laddplatser för elbilar.

- Laddplatser kräver ju en del el, så jag blev nyfiken på om vi kunde spara in ström någonstans. Därför började jag kika på vår värmeförbrukning, berättar Patrik som snabbt hittade en mätpunkt där något inte riktigt stämde.

- Det visade sig att i ett icke-isolerat garage på 130 kvadratmeter hade vi två elektriska värmare som inte gjorde någon nytta. Det var lite som att ställa ett element på gården och hoppas på att det skulle bli varmt inne, säger han skämtsamt.

- Direkt efter att vi ersatt dem med bättre teknik såg vi att våra fakturor blev lägre. Och elen istället kunde gå till våra fyra nya laddplatser.

Mina sidor som bara blir bättre

Utvecklingen av Mina sidor pågår ständigt och Patrik har märkt av förbättringar i verktyget. Funktionerna i tjänsten har också vuxit i antal, även om Patrik mest drar nytta av energirapporten och statistikverktyget. Fast han har också kikat in på sidan för avbrottsinformation för att kontrollera att den skickas till rätt personer.

- Mina sidor är en väldigt bra och tydlig tjänst. Funktionerna är samtidigt rätt avancerade, så det går verkligen att följa förändringar i energiförbrukning över tid, menar Patrik. 

Han tillägger att Göteborg Energis kundservice har gett ett trevligt och hjälpsamt bemötande de få gånger han ringt för att ställa frågor. 

Så, vad ska Patrik hålla utkik efter på Mina sidor härnäst? 

- Nu har föreningen bytt ut 15 tvättmaskiner, så det ska bli intressant att se hur energiförbrukningen utvecklas!

Har du kollat in Mina sidor?

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-plus