GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
En kvinna på väg mot en elbil som står på laddning utanför en kontorsbyggnad.

Vi har avvecklat våra publika laddplatser...

...men du kan fortsätta ladda som vanligt!

Parkering Göteborg har tagit över publika laddare från Göteborg Energi

Parkering Göteborg tog 2024 över ägandet av Göteborg Energis publika normalladdare upp till 22 kW – totalt drygt 850 laddpunkter. 

- Göteborg Energi är stolta över att ha bidragit till att staden snabbare än någon annan kommun skapat en infrastruktur för elbilsladdning, men nu är vi i ett läge där marknaden har mognat och de behov av laddning som finns tillgodoses av andra aktörer, säger Malin Flysjö, affärschef för El- och gasprodukter.

Snabbladdarna

Medan Göteborg Energis publika normalladdare i huvudsak sålts till Parkering Göteborg så har bolagets snabbladdare konverterats till AC-laddare, sålts eller tagits bort.

Vanliga frågor om elbilsladdning

Hitta din närmaste laddplats med hjälp av vår laddkarta.

Laddkarta

Beroende på elavtal, bilmodell och hur du kör din bil så landar kostnaden för elen på runt 2-5 kr per mil. Idag görs 90% av all laddning hemma eller på arbetsplatsen.

Att ändra vårt beteende kring elanvändning är den viktigaste delen för att minska effekttopparna. Men utöver en ny prismodell så jobbar vi även med:

• Stora satsningar på reinvesteringar i ledningsnätet och vi har uppdaterat våra riktlinjer för dimensionering för att kunna täcka lokala behov av laddning när åtgärderna ändå genomförs.

• Utökat prognosarbete över effektutvecklingen. I diskussion med våra regionnätsleverantörer så tar vi fram prognoser på vårt behov av överföring från överliggande nät så att dessa har tid att förbereda sig på det ökade behovet av kapacitet.

• Vi har tagit fram ett konkret förslag till stamnätsägaren Svenska Kraftnät som skulle fördubbla elnätskapaciteten i Göteborgsregionen och vi arbetar aktivt för att det ska genomföras.

• Vi håller också på att skapa en handelsplats för effekt och i olika projekt skapa nya möjligheter att använda fastigheter och elbilar som energilager.

Hur mycket effekt en elbil kan ladda beror på 3 saker:

1. Bilens egna laddkapacitet (Varierar mellan bilmodeller)

2. Laddpunktens laddeffekt (Max effekt från laddstationen)

3. Laddkabelns begränsning (Olika kapacitet finns för olika kablar)

Om laddstationen är märkt med 22kW men bilen kan ta emot 11 kW så kommer bilen inte laddas med högre effekt än 11 kW. Bilen har i regel olika begränsningar för AC och DC.

Ett annat är exempel är att din laddkabel har kapacitet på 3,7 kW, då är det kabeln som sätter begränsningen.

Lastbalansering syftar till att fördela den tillgängliga strömmen utan att husets säkringar löser ut. Om man har flera elbilar som laddar samtidigt fördelar lastbalanseringen strömmen mellan de olika bilarna utan att säkringen löser ut. Lastbalanseringen kan även följa husets totala strömförbrukning. Om t.ex. bastu och bergvärmepump startar kan elbilsladdningen dras ner för att inte lösa ut husets säkringar. Lastbalansering kräver vanligtvis att extra mätare installeras vid husets huvudsäkring.

icon-closechevron-disc-right