Det finns så många olika elbolag på marknaden att det kan kännas svårt att välja rätt.
Att bli lurad, inte kunna ångra sig eller ingå i krångliga avtal som är svåra att ta sig ur är några av de fallgropar många tyvärr råkar ut för.
Det är viktigt att kunna lita på sitt elhandelsbolag. Att vara lugn med att man inte förbinder sig till orimliga villkor eller dolda avgifter. Därför vill vi att du ska känna att du är trygg med att välja Göteborg Energi.
För oss var det en självklart att certifiera oss som ett Schysst elhandelsbolag. När certifieringen avvecklas vill vi bekräfta att vi fortsätter följa samma självklara spelregler som vi gjorde både före och under tiden för Energiföretagens Sveriges initiativ.
Här kan du läsa mer om bakgrunden till certifieringen Schysst elhandel, varför den upphör och att det inte påverkar våra kundlöften.
Du är fortfarande trygg med oss.
Maj 2025.
Certifieringen Schysst elhandel startades 2016 av branschorganisationen Energiföretagen Sverige som ett initiativ för att ge elkunder ett verktyg i sina val av elhandelsföretag. En kvalitetsstämpel som skulle underlätta för kunder att känna sig trygga i sitt val.
Genom att lyfta fram de elhandlare på marknaden som utmärkte sig positivt i sin kundkontakt, och som tog ett större ansvar än lagen krävde, var syftet att motverka de oseriösa aktörerna på marknaden och ge kunden ett incitament att välja en schysst leverantör.
Schysst elhandel har bidragit till bättre interna processer kring försäljningsaktiviteter hos många företag. Men certifieringen har också gjort det tydligt att det finns ett behov av strängare lagstiftning för att motverka oseriösa aktörer på elmarknaden. För ambitionen – att mota bort de oseriösa aktörerna, genom att lyfta de goda – har inte lyckats fullt ut. Att schyssta företag arbetar för att bli ännu bättre är inte tillräckligt när de oseriösa aktörerna finns kvar och hela tiden hittar nya vägar att nå ut till elkunderna.
Elmarknaden förändras nu och det är inte bara de traditionella elhandlarföretagen som säljer el till slutkund. Det gör marknaden mer komplex och gör det svårt att anpassa certifieringen för att hålla den relevant.
Med anledning av allt detta har Energiföretagen Sveriges styrelse kommit fram till att tiden sprungit ifrån Schysst elhandel och därför beslutat att avveckla certifieringen. Den kommer därmed att fasas ut under 2025.
Från branschens sida måste vi nu bli tydligare med att det är myndigheternas ansvar att vidta åtgärder mot oseriösa säljmetoder och säkerställa att lagen följs på marknaden. Det är det bästa skyddet för elkunder mot de riktigt oseriösa aktörerna.
Göteborg Energi fortsätter givetvis att vara schyssta – med eller utan certifiering.
Särskild hänsyn till utsatta kunder
Vi ser alltid till individen och ingår aldrig avtal med en kund om det finns anledning att anta att kunden har svårt att förstå innebörden och konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal.
Tydlig avsändare
Vi har alltid en tydlig avsändare i all vår kommunikation, avtal, fakturor med mera. Det ska tydligt framgå för dig som kund att det är vi som säljer produkten/tjänsten och vilken verksamhet vi är.
Avtalsingående vid telefonförsäljning
Vid uppsökande telefonförsäljning ber vi alltid om en skriftlig accept från dig som kund på lämnat anbud för att avtalet ska vara giltigt.
Enkel och korrekt beskrivning av produkten
För dig som kund ska det framgå tydligt vilken produkt och/eller tjänst som vi erbjuder. Innan du ingår avtal med oss ska du få en enkel och korrekt beskrivning av produktens/tjänstens huvudsakliga innehåll.
Tydlig och rätt prisinformation
Vi är alltid tydliga med vilket pris som gäller för ditt avtal. Du som kund ska kunna förstå vilka komponenter i elpriset som kan förändras under avtalstiden och vilka fasta påslag som tillkommer. I det fall priset inte kan anges i förväg ska det tydligt och klart framgå hur priset beräknas.
Ångerrätt
Alla våra kunder har ångerrätt på sitt elhandelsavtal. Ångerrätten gäller även situationer då annan part ingått avtal med kunden för elhandelsföretagets räkning.
Vår kundservice besvarar dina frågor alla helgfria vardagar. Testa gärna att använda chattfunktionen för att få snabbast svar.