GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

Ställ din fråga till kundservice

Genom att fylla i formuläret nedan kan du ställa din fråga till kundservice. Handläggningstiden för ärenden via e-post är vanligtvis en arbetsdag, men vi kan behöva mer tid på oss beroende på ärendets karaktär. 

El är uppdelat i två olika kostnader, elnät och elhandel. Ditt elnätsbolag tar betalt för distributionen av strömmen medan elhandelsbolaget tar betalt för det du förbrukar.

Som både elhandel- och elnätskund får du två fakturor, en för vardera del, och de har två olika kundnummer och fakturanummer. De kommer från olika system och det kan därför skilja sig hur ofta vi skickar fakturan till dig, varje, varannan eller var tredje månad.

Läs mer om skillnaderna mellan elhandel och elnät på länken nedan.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Varför har jag två olika kundnummer ?

Elpriserna har på grund av ett par olika orsaker stigit kraftigt under hösten 2021. Du kan läsa vad vi skrivit om det i artikeln "Troligen fortsatt höga elpriser i höst". Funderar du på att se över ditt elavtal? Gå till vår avtalsväljare för att se vilket avtal som passar dig bäst.

Våra elavtal

Troligen fortsatt höga elpriser i höst

De nya priserna träder i kraft 1 januari varje år.

Elhandelsrelaterade kostnader består av finansiella kostnader och avgifter till Svenska kraftnät (Svk)

Till ditt elnätsbolag betalar du för elöverföring. Elöverföring är en rörlig avgift per kWh för själva transporten av el genom elnätet och styrs av hur mycket el som överförs till dig. Denna avgiften betalar du enbart till ditt elnätsbolag.

Till ditt elhandelsbolag betalar du också en kilowattkostnad, för elen du förbrukar.

I Januari 2021 började Göteborg Energi skicka ut fakturapåminnelser via SMS. Avsändaren är Gbg Energi och innebär helt enkelt att du har en faktura som nyligen förfallit.

Vi skickar en tidig SMS-påminnelse för att du som kund ska slippa avgiften för sen betalning som annars blir följden med påminnelsefakturan när den skickas ut.

Har du fått ett sms? Logga gärna in på Mina sidor och kontrollera dina fakturor.

Mina Sidor

Du som bor i Göteborg och även valt att ha ditt elhandelsavtal hos oss har alltid två kundnummer. Ett för elhandeln och ett för elnätet.

Har du andra produkter eller tjänster hos oss så gäller samma kundnummer för dem som det för elnätet.

Hur kan vi hjälpa dig?
* För information om hur vi behandlar dina personuppgifter: Integritetspolicy
icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-pluschevron-disc-downchevron-downchevron-up