GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

Så fungerar laddning

Det ska vara enkelt att ladda din elbil! Därför är vi i full färd med att byta betalningssystem och app för elbilsladdning. Det innebär att du kan komma till en laddplats som är "mittemellan" de två systemen - då får du ladda kostnadsfritt! Laddningen startar automatiskt så fort du kopplar i sladden. Om du inte hunnit ladda ned den nya appen ser du även alla laddare på vår laddkarta.

Har du frågor? 

Kontakta vår kundservice på 031-62 62 62.

Normalladdare, snabbladdare eller supersnabbladdare?

Skillnaden mellan en normal, snabb och en supersnabbladdare är tiden som det tar att ladda din elbil. Normalladdare passar dig som kör laddhybridbil.

  • Supersnabbladdare har effekten större än 150 kW – på en timma laddar du ca 750 km körning
  • Snabbladdare har effekten 50 kW – på en timma laddar du ca 250 km körning
  • Normalladdare har effekten 3,7-22 kW – på en timma laddar du 10-100 km körning

Vanliga frågor om laddning

Hitta din närmaste laddplats med hjälp av vår laddkarta.

Laddkarta

Beroende på elavtal, bilmodell och hur du kör din bil så landar kostnaden för elen på runt 2-5 kr per mil. Idag görs 90% av all laddning hemma eller på arbetsplatsen.

Det är svårt att ge ett generellt svar, men börja med att kontrollera följande:
• Att du har senaste versionen av ladd-appen.
• Att kabel är ansluten på korrekt sätt.
• Att nödstoppsknappen inte är intryckt.
• Att du har uppkoppling, annars startar inte appen laddning.
• Att din bil har uppdaterad mjukvara som accepterar laddaren.
• Det kan ha gått för lång tid från att bilen ”var beredd” att ta mot laddning tills laddaren började ladda. Lås och lås sedan upp bilen och prova igen.

Att ändra vårt beteende kring elanvändning är den viktigaste delen för att minska effekttopparna. Men utöver en ny prismodell så jobbar vi även med:

• Stora satsningar på reinvesteringar i ledningsnätet och vi har uppdaterat våra riktlinjer för dimensionering för att kunna täcka lokala behov av laddning när åtgärderna ändå genomförs.

• Utökat prognosarbete över effektutvecklingen. I diskussion med våra regionnätsleverantörer så tar vi fram prognoser på vårt behov av överföring från överliggande nät så att dessa har tid att förbereda sig på det ökade behovet av kapacitet.

• Vi har tagit fram ett konkret förslag till stamnätsägaren Svenska Kraftnät som skulle fördubbla elnätskapaciteten i Göteborgsregionen och vi arbetar aktivt för att det ska genomföras.

• Vi håller också på att skapa en handelsplats för effekt och i olika projekt skapa nya möjligheter att använda fastigheter och elbilar som energilager.

Det finns möjlighet att ladda två bilar samtidigt vid varje laddare (gäller inte DC). Uttagstyperna är som följer:

DC laddning CHAdeMO anslutning upp till 50kW.
DC laddning CCS anslutning upp till 50kW.
AC laddning Typ 2 anslutning upp till 22kW.

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-pluschevron-disc-down