Pressmeddelande: Göteborg Energi delar ut 800 000 kronor till hållbara projekt med energifokus

Med hållbarhetsstipendiet Tänk:Om vill Göteborg Energi uppmuntra och stötta människor som gör verklighet av sina hållbara idéer. Nu öppnar vi ansökan och upp till 800 000 kronor ligger i potten.

Hållbara idéer kan se ut på många olika sätt och komma från olika håll. Därför är det möjligt för privatpersoner, föreningar såväl som företag att söka Tänk:Om-stipendiet.

Projekt inom något av följande tre områden kan tilldelas stipendiet.

• Teknikutveckling; Utveckling av ny teknisk lösning eller modifiering av befintlig teknisk lösning inom energiområdet.
  • Kunskapsutveckling; Projekt med avsikt att komma till ny kunskap inom ett specifikt energiområde eller beteendeförändringar kring energi.
  • Informationsspridning; Spridande av befintlig kunskap till allmänheten eller nya målgrupper.

Sedan starten 2009 har närmare 100 stipendier delats ut. Vi är stolta över att ha bidragit till framväxten av blomstrande företag med många anställda som till exempel Greenly (app för energieffektivisering), Velove (eldrivna lastcyklar i stadsmiljö) och Epishine (organiska solceller).

– Många av våra stipendiater vittnar om att det ekonomiska bidraget från Tänk:Om har betytt mycket för att deras projekt ska kunna ta sina första viktiga steg i utvecklingen. Man har till exempel kunnat testa en idé, utveckla en prototyp eller få igång en produktion. Det känns roligt att kunna bidra till detta även i tuffa ekonomiska tider, säger Eric Zinn, hållbarhetschef på Göteborg Energi.

Ansökan är öppen till den 19 september och mer information finns på: www.goteborgenergi.se/tankom

Där finns också filmer med några av 2020-års stipendiater.

Hållbarhetsstipendiet Tänk:Om är en av våra viktigaste åtgärder för ett mer hållbart Göteborg och vårt initativ #hållbaraihop Ta del av hela listan på www.goteborgenergi.se/hallbaraihop

Cecilia Erdalen, presschef Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se