Kunskap om el till Göteborgs skolor

I dag, måndagen den 23 januari, är det Elens dag. Det firar vi på Göteborg Energi genom att skänka en barnbok om el till alla Göteborgs skolor med årskurs 1-3. Syftet är att stimulera till ökad kunskap om elens betydelse i vårt samhälle och väcka barns läslust.

– Utan elen stannar Sverige. Vi behöver alla el oavsett om det är för att spela Minecraft, steka köttbullar eller lysa upp fotbollsplaner. Det vill vi uppmärksamma och samtidigt öka kunskapen om el bland vetgiriga barn Förra året delade vi ut boken till stadens förskolor och det var mycket uppskattat. Nu upprepar vi succén med att sprida boken till de lite äldre barnen, säger Anna Honnér, marknad- och försäljningsdirektör på Göteborg Energi.

I boken, som är en faktasaga i bilderboksformat, får Amanda lära sig vad el egentligen är, var den kommer ifrån och vad som händer när det blir strömavbrott.

– Göteborgs Stad har tagit initiativ till projektet ”Staden där vi läser för våra barn”, där högläsningens betydelse för barns ordförråd, läslust och läsförmåga uppmärksammas. Detta arbete är självklart också något som vi gärna vill bidra till genom att dela ut boken till skolorna, säger Anna Honnér.

Boken om Amanda är framtagen i samarbete med branschföreningen Energiföretagen Sverige. Läs mer om Elens dag här:

Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi, telefon 070-466 04 28