Elbilen är på frammarsch i världen, kurvan går kraftigt uppåt och intresseorganisationen Power Circle förutspår att år 2029 kommer 85% av nybilsförsäljningen i Sverige att bestå av elbilar. Hur ser vägen dit ut och vilka förändringar kan vi komma att förvänta oss?
Göteborg Energi har redan börjat ladda inför framtiden genom att investera i ett antal laddstationer runtom i staden, däribland en supersnabbladdare för tung trafik så som ellastbilar. Men det finns andra innovationer på horisonten som är väl värda att titta närmare på. Vi har samlat tre av dem i denna artikel, och till stöd har vi tagit hjälp av Göteborg Energis produktägare för elbilsladdning Per Häger.
I takt med att samhället gör omställningen till förnybara
energikällor kommer elförsörjningen att bli mer ojämn. Det är svårt att
beställa när vinden ska få snurr på vindkraftverken, exempelvis.
Vehicle-to-grid är en teknik där elbilar som står parkerade kan användas
för energilagring av elen från solceller. När de sedan laddas är det en typ av snabbladdare som inte bara laddar elbilar, utan även för tillbaka energin som lagrats i bilbatterierna till elnätet. På så vis kan elbilarna ge energi. I framtiden kan tekniken även utnyttjas för att stabilisera elnätet.
- Tekniken finns redan och testas i mindre skala av Kungsbacka kommun,
berättar Per.
- Problemet är att batteriet slits mer när det laddas ur och upp hela tiden.
Men det kan tänkas att om man låter sin elbil ansluta sig till elnätet kan man
få betalt för denna tjänst.
Källor:
(1) https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-elbilen-som-bara-kostar-81-000-kr-6950634
(2) https://newsroom.porsche.com/en/company/porsche-fastcharge-prototype-charging-station-ultra-high-power-charging-technology-electric-vehicle-16606.html