Pressmeddelande: Nu kan Göteborg Energis elhandelskunder sälja flexibilitet för att balansera Sveriges elnät

Sveriges elnät kräver en god balans mellan tillgång och efterfrågan på el. Nu kan elhandelskunder hos Göteborg Energi vara med och bidra till elnätets stabilitet genom att sälja flexibilitet till Svenska kraftnäts (SVK) stödtjänstmarknad. Först ut är företaget Direkt Chark.

Omställningen av energisystemet till mer förnybar elproduktion, i kombination med en ökad elektrifiering i samhället, sker i snabb takt. Det innebär större utmaningar med att balansera elsystemet och ett ökat behov av flexibla resurser. SVK använder sig av stödtjänster för att säkerställa tillräckliga resurser för balansering av kraftsystemet.

– Balansering innebär enkelt förklarat att säkerställa att det varje sekund tillförs lika mycket el till kraftsystemet som det förbrukas. När det inte är balans mellan produktion och förbrukning uppstår ett behov av flexibilitet. Våra kunder kan bidra med flexibilitet till systemet vilket också påskyndar deras egen omställning, säger Malin Flysjö, affärschef för el och gashandel på Göteborg Energi.

Först ut bland Göteborg Energis elhandelskunder att bli flexleverantör är företaget Direkt Chark.

– Göteborg Energi har levererat el till oss i många år och när vi fick frågan att bli flexleverantör tyckte vi det var intressant, säger Direkt Charks VD Christian von der Lancken.

Tillsammans med Göteborg Energi byggde Direkt Chark upp en bild över sin fabriks förbrukare, alltså de maskiner i lokalen som använder större mängder el och som eventuellt kan stängas av under en kortare period utan att det påverkar produktionsflödet eller livsmedelskvalitén. Den flexibilitet som uppstår när maskinerna stängs av säljs till SVK genom Göteborg Energi.

– Det sker många diskussioner om var Sverige ska få sin energi från i framtiden. Men när det inte finns en balans i elnätet så behövs en elproduktion som går snabbt att starta upp och reglera, vilket i dagsläget mycket väl kan vara dyr och miljöskadlig kolkraft ifrån kontinenten. Genom att vi kan dela med oss av vår elkapacitet till andra och stänga ner delar av vår verksamhet vid behov hjälper vi till med att hålla balansen igång och kanske minska utsläppen, säger Christian von der Lancken.

Fotnot:

Innan kunder till balansansvariga bolag, så som Göteborg Energi, kan dra nytta av flextjänster behöver de först bli godkända av Svenska kraftnät.

Läs mer om flexibilitet här