Pressmeddelande: Höga energipriser och tidig vinter påverkar Göteborg Energis resultat för 2021

Göteborg Energis resultat för 2021 landar på 279 (577) miljoner kronor, efter finansiella poster. Hösten och vinterns skenande energipriser och tidig vinterkyla i december har påverkat resultatet negativt. Det står klart sedan koncernens VD Alf Engqvist i dag, fredagen den 11 februari, överlämnat årsredovisningen till styrelsen.

– Precis som våra kunder påverkas vi negativt av de stora svängningarna på energimarknaden och av de skenande priserna på el och gas. Hösten och vintern 2021 har inneburit en extrem situation på marknaden som vi aldrig sett tidigare. Bara det faktum att elpriset under ett dygn kan variera med 1000 procent säger något om den osäkerhet som finns. Vi gör ett sämre resultat än budget, samtidigt som det skiljer sig mycket mellan koncernens olika verksamheter, säger Alf Engqvist.

Medan verksamheter som elnät och stadsfiber går mycket starkt har elhandeln och fjärrvärmen drabbats av minskad lönsamhet. På elhandelssidan har de volatila och höga elpriserna gjort att traditionella affärsmodeller utmanas.

– Det gäller både våra kund- och producentavtal. Framförallt är det de fasta avtalen som blir svåra att hantera när elpriserna varierar kraftigt över dygnet. Vi arbetar nu med en översyn av affärsmodellerna och hur vi kan anpassa oss till den nya situationen. Målet är att skapa rättvisa och bra kundavtal, samtidigt som vi minskar riskerna, säger Alf Engqvist.

Den försämrade lönsamheten i fjärrvärmesegmentet beror främst på att den tidiga vinterkylan har skapat behov av dyr produktion i Rya kraftvärmeverk som främst drivs med naturgas till höga europeiska priser.

– Vi är mitt uppe i en omställning av fjärrvärmen. Senast år 2025 ska all vår fjärrvärme komma från återvunna eller förnybara källor. Bland annat planerar vi för en helt ny bioångpanna i Rya som kommer att minska vårt beroende av gas. Detta ligger dock några år framåt i tiden, säger Alf Engqvist och konstaterar att koncernens ekonomi ändå är robust.

– Att vi i tider av stora förändringar på energimarknaden och en världsomfattande pandemi ändå har en stark och stabil ekonomi gör mig både stolt och glad, säger han.

Nedan finns en kommentar från ekonomidirektör Anna-Karin Jernberg. Balans- och resultaträkning finns att ladda ner PDF-fil i det adderade materialet.

Kommentar till Göteborg Energis ekonomiska resultat 2021

Hösten och vintern 2021 har inneburit en extrem situation med energipriser och svängningar på marknaden som vi aldrig tidigare sett. De höga priserna på el och gas, i kombination med tidig vinterkyla, har gjort att vårt resultat för 2021 blev sämre än budget. Koncernens nettoomsättning kommer till största delen från affärsområdena elhandel, fjärrvärme samt elnät och uppgick till 7 302 mkr (5 231), en ökning med 40 procent jämfört med föregående år och i huvudsak hänförlig till högre priser och volymer.

Råvarukostnaden ökade med hela 90 procent och uppgick till 4 936 mkr (2 592) vilket kraftigt påverkade resultatet negativt. Elhandelns negativa resultat orsakades av de volatila priserna och lägre leveranser från vindkraftsproducenterna. Ökade råvarukostnader för el, naturgas och utsläppsrätter och produktionsbortfall i samband med pågående reinvestering medförde betydligt dyrare fjärrvärmepro­duktion. I motsats till detta levererade affärsområde Elnät ett starkt resultat jämfört med föregående år genom ökad överförd volym och ökade priser.

Koncernens resultat efter finansiella poster uppgår till 279 mkr (577) vilket är 298 mkr lägre jämfört med föregående år. En stor del av resultatförsämringen skedde i årets sista månad december då energipriserna nådde extrema nivåer, vädret var kallt och vind produktionen var låg.

Energisektorn är en kapitalintensiv bransch och investe­ringarna har en långsiktig ekonomisk konsekvens för koncer­nens verksamhet. Vi investerar i stadens infrastruktur vilket är en förutsättning för ett hållbart göteborgssamhälle. Under året investerades för totalt 1 166 mkr (1 098) vilket är drygt sex procent högre jämfört med föregående år, varav nyinvesteringar svarar för 753 mkr (632) och reinvesteringar står för 413 mkr (466). Investeringar gjordes framför allt i fjärrvärme, elnät och fjärrkyla. Totalt har koncernen materiella och immateriella anläggningstillgångar till ett värde om 11 159 mkr (10 660).

Fritt kassaflöde, kassaflöde efter investeringar, blev under året negativt -427 mkr (247) vilket är en försämring jämfört med föregående år i huvudsak beroende på det lägre resultatet. Skuldsättningsgraden är 52,7 procent (43,5) vilket är högre jämfört med föregående år, andelen räntebärande skulder ökade till 4 602 mkr (3 403).

Inriktningen är att upprätthålla en räntabilitet på totalt kapital inom intervallet fem till åtta procent under en femårsperiod. Soliditeten ska långsiktigt vara över 30 procent. För 2021 uppgick räntabiliteten på totalt kapital efter schablonskatt till 2,6 procent (5,3). Soliditeten uppgick vid årets slut till 47,3 procent (52,7).

Anna-Karin Jernberg, Ekonomidirektör

Cecilia Erdalen, presschef, Göteborg Energi, telefon 070-466 04 28