Faktura och betalsätt

Bra att veta om betalning

Hos oss kan du välja mellan flera olika betalsätt. Vi rekommenderar E-faktura och autogiro som är enkla sätt att betala dina fakturor på och som också har en mindre miljöpåverkan. 

Betalar du med ett eget inbetalningskort eller via internet ange alltid ditt fakturanummer som referensnummer (OCR-nummer).

Våra betalsätt

Autogiro är ett enkelt och bekvämt sätt att betala fakturan. Varje faktura betalas automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Det kostar inget extra.
 

Ansök om Autogiro

Med autogiro betalar du fakturan i rätt tid och slipper förseningar. Om du flyttar upphör tjänsten automatiskt, tänk på att göra ny anmälan på din nya adress.

  • För att få autogiro kopplat till ditt elhandelsavtal fyller du i denna autogiroblankett.

  • För att få autogiro kopplat till övriga fakturor fyll i denna autogiroblankett.
     

Det gå också att beställa autogiroblanketten från kundservice på telefon 031-62 62 62.

Skicka blanketten till:
Göteborg Energi AB
Box 53
401 20 Göteborg.

Fakturan kommer som vanligt 

Du får din faktura hem i brevlådan som vanligt fast det finns inget inbetalningskort med. Stämmer uppgifterna på fakturan behöver du bara se till att det finns pengar på ditt konto dagen före fakturans förfallodag. Sedan dras beloppet direkt från ditt konto. Bekräftelse på betalningen får du på kontoutdraget från din bank.
 

Hur säger jag upp mitt autogiro? 

Tjänsten autogiro gäller tillsvidare. Vill du avsluta ditt autogiro måste du skriftligen kontakta din bank eller kontakta Göteborg Energi AB.
Har du ytterligare frågor kontakta oss på kundservice på
031-62 62 62.

 

E-faktura är en elektronisk betalningstjänst som gör det möjligt att ta emot och betala dina elfakturor via Internet och slipper på så vis pappersfakturor och förenklar betalningshanteringen. 

Så fungerar e-fakturan 

Det kostar inget att ansluta sig till e-faktura och du anmäler dig till tjänsten via din bank. E-fakturan innehåller samma uppgifter och kommer med samma tidsintervall som dina tidigare fakturor. När du anmält dig blir din nästa faktura digital. 

Anmäl att du vill ha e-faktura 

Observera att det endast är du som är avtalspart - det vill säga den person i hushållet som har tecknat avtalet med oss - som kan få e-faktura. En anmälan gäller för samtliga avtalade produkter hos Göteborg Energi.

Vill du ha e-faktura för ditt elavtal anger du Göteborg Energi Din EL AB.

Vill du ha e-faktura för ditt elnät/fjärrvärme/gas anger du Göteborg Energi AB.

Anmäl att du vill ha e-faktura hos din Internetbank. För att vi ska kunna identifiera dig som kund behövs en del uppgifter. Ha därför en faktura till hands när du gör din anmälan hos banken. Du behöver även lämna en e-postadress som vi kan använda för att kontakta dig.
 
Du får en bekräftelse på anmälan via e-post och därefter kommer du att kunna betala via e-faktura hos din Internetbank.

Du får din faktura i ett brev i brevlådan. 

Du som är ansluten till en digital brevlåda kommer nu att kunna ta emot dina fakturor från oss där. Hållbarare än vanlig post, och mycket enklare.

Med en digital brevlåda kan du bland annat ta emot fakturor och myndighetspost. Du som redan har en digital brevlåda kommer få dina fakturor till den istället för med vanlig post. En digital brevlåda fungerar precis som en vanlig brevlåda förutom att den är digital, och är på så sätt enklare att hantera samt har mindre miljöpåverkan. För dig som redan har e-faktura från oss kommer dina fakturor också i fortsättningen hanteras via din internetbank. Vi kommer även framöver att skicka ut viss information så som nyhetsbrev med vanlig e-post.

Vi är anslutna till följande digitala brevlådor:

Med EDI-faktura har ert företag möjlighet att ta emot fakturorna elektroniskt direkt in i ert ekonomisystem.

Läs mer om EDI-betalning här.

Betalning till Göteborg Energi Din El AB (elavtal)

Bankgiro: 5271-2320
Plusgiror: 494 89 03-2

 

Du bestämmer själv vilket fakturaintervall du vill ha på elhandelsfakturan, varje månad, varannan månad eller kvartalsvis. Det är enkelt att ändra fakturaintervall och förfallodag på Mina sidor  eller ringa Kundservice på 031-62 62 62 så hjälper vi dig. 

Vid betalning från utlandet ska du använda IBAN och BIC.
Iban-nr: SE44 9500 0099 6034 1917 5306
SWIFT-kod: NDEASESS

Betalning till Göteborg Energi AB (elnät, fjärrvärme och gas)

Bankgiro: 5835-1552
Plusgiro: 4161201-1

 

Elnät

Om du bor i villa faktureras du 6 gånger per år. Bor du i lägenhet faktureras du normalt 4 gånger per år. Fakturorna följer din elförbrukning.

Fjärrvärme

Som privatkund får du normalt dina fakturor 12 gånger per år. Vid önskemål kan det vara möjligt att få fakturorna 4 gånger per år. Kontakta kundservice för mer information.

Gas

Villakunder faktureras 6 gånger per år och lägenhetskunder 4 gånger per år. Gasen betalas normalt på samma faktura som elnätet.

Vid betalning från utlandet ska du använda IBAN och BIC.
Iban-nr: SE66 9500 0099 6042 4161 2011
Bic-kod: NDEASESS

Vanliga frågor om betalning

Hos oss får du två fakturor från om du har både elhandelsavtal och elnätsavtal hos oss. De två fakturorna har olika kundnummer och fakturanummer och kommer till och med från olika system.

Din elnätsfaktura specificerar kostnaden för elnätet (abonnemangsavgift + elöverföringsavgift), medan elhandelsfakturan avser kostnaden för den el du använder.
Fakturorna innehåller alltså olika kostnader och ska betalas var för sig.

Läs mer om skillnaderna mellan elhandel och elnät på länken nedan.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

För att betala från utlandet använder du följande uppgifter:

Göteborg Energi DinEl AB (elhandel):
Iban-nr: SE44 9500 0099 6034 1917 5306
SWIFT-kod: NDEASESS

Göteborg Energi (elnät, fjärrvärme, gas)
Iban-nr: SE6695000099604241612011
Bic-kod: NDEASESS

Om du betalar din faktura försent får du en påminnelse (ca en vecka efter förfallodagen) och en avgift på 60 kr som läggs till på nästa faktura. Om du inte betalar påminnelsen skickas fakturan till inkassobolaget Visma Collectors.

Det är därefter de som äger fakturan och driver ärendet vidare. För räkningar som inte är betalda på förfallodagen tillkommer en dröjsmålsränta på 9%.

När vi inte mottagit betalningen i tid skickas först en betalningspåminnelse. Har vi inte mottagit betalning efter detta skickas ärendet vidare till inkasso som tar över fakturan. Alla frågor gällande denna faktura behöver du därför ta med inkassobolaget Visma Collectors som du når på telefonnummer 0771-160205.

Om du aldrig mottog originalfakturan från oss behöver du göra en reklamation hos posten. Är du ansluten till den digitala brevlådan KIVRA skickas orginalfakturan dit.

Dina fakturor för elhandel, elnät eller gas så bestämmer du fakturaintervallet på. Du kan välja att få din faktura varje, varannan eller var tredje månad.

Fakturaintervallet på din elhandelsfaktura kan du ändra själv på inloggat läge på Mina sidor. För att ändra intervallet för elnät eller gas ber vi dig kontakta oss på 031 - 62 62 62 så hjälper vi dig över telefon.

Har du fjärrvärme får du alltid din faktura månadsvis.

Mina sidor

Just nu ringer många av våra kunder och undrar varför de har fått en högre elnätsfaktura än normalt.

Sedan 1 januari 2018 har energiskatten flyttats från elhandeln till elnätet på grund av ett beslut i riksdagen.

Ändringen innebär ingen skillnad för dig. Kostnaden har bara flyttats från en faktura till en annan. Titta på elnätsfakturan så ser du att du nu betalar energiskatten där istället, medan elhandelsfakturan kostar mindre och inte längre redovisar energiskatten.

Varför flyttas energiskatten?

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-pluschevron-disc-downchevron-downchevron-up