GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Halvstängd dator

Lönar det sig att köra elbil trots energikrisen?

Publicerad december 2022.

Elpriserna stiger i takt med att temperaturen sjunker och fokus på hushållens elkostnader är stort. Många ställer sig kanske frågan: tjänar jag fortfarande på att köra elbil?

Under hösten och vintern 2022 har vi mötts av nyheter om höga priser på både el, bensin och diesel. Med vinterns intåg är fokus stort på hur mycket vi betalar för våra kilowattimmar. Samtidigt ligger priset på fossila bränslen på en hög nivå, och det kan vara svårt att på rak arm avgöra: tjänar jag fortfarande på att köra elbil, i stället för diesel eller bensin?

Svaret på den frågan är fortfarande ja, det slår bilbranschorganisationen Mobility Sweden fast i en färsk rapport. Även med vinterns höga priser har elbilsförarna god marginal. Delvis på grund av de höga diesel- och bensinpriserna, men även därför att det finns smarta sätt för elbilsförare att utnyttja de stora prisvariationerna när det gäller el. 

Framför allt hushåll med timprisavtal har stor möjlighet att styra sin laddning till de timmar under natten då elen är billigare. Det ger inte bara billigare bilkörning, det är även klimatsmart – låga priser är en indikation på att det finns gott om fossilfri el att tillgå.

Så håller du kostnaderna nere

Att välja en långsammare laddning, snarare än att snabbladda bilen, är också ett sätt att hålla kostnaderna nere ytterligare. Ibland måste det gå fort, men majoriteten av svenska elbilsägare är duktiga på att planera sin vardag – i snitt laddar elbilsägarna till 90 procent sina bilar med låga effekter, och bara 10 procent genom snabbladdning. 

Men spelar det då någon roll vilket elområde man som elbilsförare bor i? Det gör det, men även i södra Sverige där elen är som dyrast, blir varje körd mil fortfarande billigare med el. Hela 9,70 kronor billigare per mil än bensinbilen och 7,50 kronor billigare än dieselbilen, utslaget över årets åtta första månader. Den som bor i norra Sverige sparar 12,60 respektive 10,40 kronor milen när de tankar med el istället för bensin eller diesel. 

Även om el fortfarande är en lönsam affär, så verkar de höga priserna hålla i sig under vintern. Då kan det vara en bra idé att känna till några knep för att få laddningen att räcka längre: 

  • För det första - sänk hastigheten. Ett råd med många goda effekter, bara att köra i 100 km/h istället för 110 km/h gör stor skillnad. 

  • Om du kan, parkera i garage så att bilen inte är lika kall vid start. Eller förvärm bilen om det går. När du sedan väl kör iväg – brassa inte på full värme på fläkten. Sätesvärmare eller rattvärmare kan värma även de, på ett mer effektivt sätt. 

  • Många bilar har ett eco-läge, en utmärkt funktion att använda. Då begränsas kraften du kan ta ur bilen, bland annat kommer du inte kunna köra lika fort.

  • Glöm inte att se över trycken i däcken för att få optimalt motstånd – små saker som kan göra stor skillnad i längden.

  • Och slutligen: se till att ha marginal i batteriet, undvik att gå under 15 – 20 procent – särskilt när det är riktigt kallt. 

icon-closechevron-disc-rightmenu