GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Carolina Brännström står framför en 50 kW laddare utanför Göteborg Energis huvudkontor.

Elbilsladdningens framtid i Göteborg

Foto:  Göteborg Energi

Under de senaste sju åren har Göteborg Energi byggt över 1000 laddplatser. Så vad är nästa steg? Snabbare laddare? Fler laddplatser utanför centrum? Och vad händer med vår ladda-app? Vi ställde våra frågor till Carolina Brännström, produktansvarig för laddning på Göteborg Energi. 

- Vår laddningsresa började med att vi fick ett uppdrag från Göteborg Stad, inleder Carolina Brännström.

- Vi skulle se till att göteborgarna fick god tillgång till publik elbilsladdning för att fler skulle våga ta steget och köpa en elbil. Speciellt de som bor i lägenhet. Och det var precis vad vi gjorde – och fortsätter att göra, säger hon. 

Förslag från kunder om nya laddplatser

Göteborg Energis publika laddplatser började dyka upp runt staden först år 2010 och placerades då efter bästa förmåga. Men Carolina erkänner att man fick gissa lite om vart de skulle göra som mest nytta. Resultatet blev att vissa laddplatser, så som dem vid Lindholmen, idag används väldigt flitigt medan andra sällan står upptagna. 

- Eftersom användningen varierar så stort, och vissa av laddarna börjar nå sin tekniska livslängd, tar vi nu ett omtag och ser över vår placering av laddplatserna. De populära platserna ändrar vi så klart inte på. Men de som knappt används kommer vi mest troligt att ta bort eller minska i antal och ersätta med laddplatser någon annanstans där de gör mer nytta. Eventuellt längre från Göteborgs centrum, så som Torslanda, fortsätter Carolina.

För att förstå var våra kunder helst sätter sin elbil på laddning tittar Carolina och hennes team på data från laddarna. Men hon har också fått hjälp från våra kunder som via vår hemsida kunnat skicka in förslag på var inom Göteborgs Stad de vill se fler laddplatser i framtiden. 

- Det har varit otroligt hjälpsamt, och vi tar tacksamt emot fler förslag från våra kunder, tillägger hon.

Lindholmen är en omåttligt populär plats för elbilsladdning. Ännu mer så sedan ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp trafik inleddes i området. Foto: Volvo Cars

3 gånger snabbare laddning

Något annat som ligger på skissbordet är planer på att byta ut våra 50 kW-laddare mot varianter som kan ladda med en högre effekt på 175 kW. Förstås är det långt ifrån alla laddbara fordon som kan ta emot så pass hög effekt, men Carolina menar på att det här är en satsning inför framtiden. Hon säger:

- När man laddar på stan, både nu och i framtiden, vill man att det ska gå snabbt. När man är hemma kan ju elbilen laddas över natten. Men om man är på språng kan man inte alltid vänta på att batteriet ska fyllas – speciellt om man har ett elfordon i tjänsten och exempelvis kör taxi eller sopbil. Eller om man helt enkelt inte har en elbilsladdare där hemma.

Och behoven för snabbare laddning finns redan. Carolina berättar att det ofta är kö till vår redan befintliga 175 kW-laddare på Falutorget – och att efterfrågan på elbilsladdning gått upp snabbt över lag. Faktum med att vi på Göteborg Energi har fördubblat mängden såld el via våra laddplatser under våren 2022 jämfört med samma period föregående år. 

När fler personbilar även kan ta emot 175 kW eller högre tror Carolina att antalet laddplatser inte behöver öka i den takt många kanske tror – speciellt när elbilsbatterier får en så pass hög kapacitet att de klarar sig på en laddning lite då och då. 

- Därför försöker vi analysera var de mest strategiska laddplatserna är och inte sätta upp dem överallt. Vi vill arbeta hållbart och spara på elnätskapacitet där det går. 

Mer samarbete med Göteborg Stads Parkering

Sist, men inte minst, vad händer med appen Ladda din elbil? 

- Vi har ju fått in en del synpunkter på Ladda din elbil och våra utvecklare släppte en uppdatering i början på april 2022, som förhoppningsvis gör saker och ting lite smidigare för våra användare, säger Carolina och fortsätter:

- Med det sagt ser vi allt tydligare att parkering och laddning hör ihop och vi ser över möjligheten att tillsammans med Göteborgs Stads Parkering att förenkla för de kunder som laddar och parkerar. 

Exakt hur samarbetet kan komma att se ut är i skrivande stund osäkert. Men vad som än händer lovar Carolina att hon, och alla andra på Göteborg Energi, ska se till att elbilsladdningens framtid i Göteborg blir allt ljusare.

Vill du lämna ett önskemål om laddstation?

Följ länken och skicka in dina förslag.

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnify