GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
BILDTEXT

Flygskam och "Greta-effekten" - så reste vi i sommar

”Flygskam”, ”klimatångest” och ”tågskryt”. Aldrig har vi haft så många uttryck för resor kopplat till vårt klimat. Och att Greta Thunberg har slutat flyga har inte undgått någon. Men hur har svenskarna generellt rest i sommar? Vi har pratat restrender med Resia och Swedavia.

Fjolårets rekordvarma sommar gjorde klimatfrågan till en av de viktigaste frågorna i valet, samtidigt som Greta Thunberg började skolstrejka utanför riksdagen. Nu seglar Greta över Atlanten för att delta på FN:s klimatmöte i New York.

– Gretas arbete och engagemang är otroligt inspirerande! En sann klimatkämpe som har påverkat oss alla på ett eller annat sätt. Svenskarna har dock inte slutat resa, men väldigt många reser annorlunda i dag och tänker gärna till en eller två gånger när de väljer resmål och transportsätt, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia och fortsätter: 

– Vi kan inte se någon ”Greta-effekt” på våra utrikesresor i sommar – intresset för Medelhavets soliga resmål är fortfarande stort och då är det flyget som står som vinnare. Samtidigt ser vi en stor ökning av tågresandet just nu. 

Minskning på inrikes- och chartertrafik

Hos Swedavia, som bland annat äger och driver Landvetter, Arlanda och Bromma, är det en liten minskning på framför allt inrikes- och chartertrafiken under sommaren. Deras julisiffror visade att 2 937 000 utrikesresenärer reste till eller från någon av de tio flygplatserna, vilket är en minskning på två procent jämfört med juli 2018.

–Mindre charterkapacitet och ett sämre väder, om man jämför med i fjol, gjorde det svårare för semesterfirande svenskar att hitta sista minuten-resor till värmen i år. Den kapacitet som charterbolagen erbjöd marknaden, i form av säten, fylldes på bra och flygplanen har i princip varit fullbelagda. På Landvetter flygplats var utrikestrafiken i nivå med fjolårets rekordnivåer och överträffade till och med fjolåret, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.
 
Enligt Swedavia är det den rådande konjunkturoron, en svagare krona, flygskatten och klimatdebatten som tillsammans har påverkat sommarens flygresande. I branschen är intresset kring klimatfrågan stort.
 
– Att ställa om och göra flyget hållbart är avgörande då flyget behöver vara en del av framtidens transporter, både för resenärer och gods. Det är inte själva flygresandet som ska minska utan utsläppen. Det är också viktigt att olika transportsätt kan samverka och byggas ihop, säger Elizabeth. 

Storstadssemester överraskande populärt

Något som går emot den heta debatten om flygskam och klimatångest är sommarens ökning av storstadssemester. Enligt bokningsstatistik från Resia ökade resorna till London med 38 procent, tätt följt av Prag och Krakow. 

– Det här var överraskande eftersom många svenskar pratar om att dra ned på just weekendresor. Tidigare år har svenskarnas fokus under sommaren mest legat på resmål som kan erbjuda svalkande dopp i värmen. Många av storstäderna på årets topplista har dock inte badmöjligheter alls. Det blir intressant att se om storstadstrenden håller i sig i höst och vinter eller om det bara var en tillfällighet just i sommar, säger Lina Eklund.

icon-closechevron-disc-rightmenu