Publicerad november 2020
Oavsett vad du behöver hjälp med när det kommer till ditt
elavtal ska du snabbt kunna få hjälp och svar på dina frågor. Där spelar vår
kundtjänst en superviktig roll, en av dem som ofta lyfter luren är Carina Claesson
– hon kan svaret på nästan allt, som rör el i alla fall.
Det är tidig morgon, innan växeln öppnat för dagen, och vi passar på att ta pulsen på en av de viktigaste avdelningarna vi har här på Göteborg Energi – vår kundservice.
Godmorgon Carina, hur känns det att vara den första
kontakten kunderna har med Göteborg Energi?
- Jättekul! Ingen dag är den andra lik och man vet aldrig
vad man får för samtal. Det allra bästa är kontakten med kunderna. Det känns så
meningsfullt att kunna hjälpa till hela vägen från a till ö. När man flyttar in
i en ny bostad till exempel behöver man ju ström. Då ringer man bara ett samtal
så kan vi i kundservice hjälpa till med att teckna elnätsavtal, elhandelsavtal
och boka en tid då en tekniker kan sätta på strömmen.
Vilken är den bästa tiden att ringa kundservice?
- Det är alltid hög belastning i slutet av månaden då många
flyttar och fakturorna ska betalas, även måndagar har vi många som ringer. Så
om man inte har ett akut ärende är det bättre att ringa andra dagar än just måndagar
och i månadsskiftet.
Så det är många fakturafrågor, vad handlar de om?
- Många undrar varför man får två fakturor från oss. Och
det handlar ju om att man måste ha ett abonnemang på själva elnätet men också
ett elhandelsavtal för den ström du förbrukar. Därför får man alltid två
fakturor som rör elen. Har man dessutom fjärrvärme eller uppvärmning via
naturgas så får man ytterligare en faktura.
Sista tiden har andra elhandelsbolag ringt runt och
utgett sig för att samarbeta med Göteborg Energi. Vad är ditt råd till de
kunder som får ett sådant samtal?
- Göteborg Energi samarbetar inte med något annat
elhandelsbolag. Om de påstår att de vet vad du har för avtal idag så stämmer
inte det. Mitt råd är att ringa och kolla med oss innan man tackar ja till
något. Det är viktigt att stämma av vad man har för avtal och uppsägningstid
för om man tecknar ett nytt avtal fast man fortfarande är bunden kan det bli en
oönskad brytavgift.
Har ni i kundservice påverkats av pandemin?
- Kunderna slutade ringa, det var helt tyst i telefonerna.
Jag har inte varit med om något likande under alla mina år på Göteborg Energi.
Folk slutade att flytta vilket gjorde att man inte heller behövde anmäla flytt
av el. Vi trodde att det skulle bli fler frågor som rörde betalning av fakturor
men där har vi inte märkt någon skillnad. Men nu ringer det som vanligt igen,
det kom igång igen i slutet av september.
Men Carina, finns det verkligen inga dumma frågor?
- Nej, det gör det inte! Jag kunde inte heller något om el
när jag började här för åtta år sedan, men idag brinner jag för att hjälpa våra
kunder.