GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Carina Claesson

Carina har svaret på dina frågor

Publicerad november 2020

 
Oavsett vad du behöver hjälp med när det kommer till ditt elavtal ska du snabbt kunna få hjälp och svar på dina frågor. Där spelar vår kundtjänst en superviktig roll, en av dem som ofta lyfter luren är Carina Claesson – hon kan svaret på nästan allt, som rör el i alla fall.

Det är tidig morgon, innan växeln öppnat för dagen, och vi passar på att ta pulsen på en av de viktigaste avdelningarna vi har här på Göteborg Energi – vår kundservice. 

Godmorgon Carina, hur känns det att vara den första kontakten kunderna har med Göteborg Energi?
- Jättekul! Ingen dag är den andra lik och man vet aldrig vad man får för samtal. Det allra bästa är kontakten med kunderna. Det känns så meningsfullt att kunna hjälpa till hela vägen från a till ö. När man flyttar in i en ny bostad till exempel behöver man ju ström. Då ringer man bara ett samtal så kan vi i kundservice hjälpa till med att teckna elnätsavtal, elhandelsavtal och boka en tid då en tekniker kan sätta på strömmen.

Vilken är den bästa tiden att ringa kundservice?
- Det är alltid hög belastning i slutet av månaden då många flyttar och fakturorna ska betalas, även måndagar har vi många som ringer. Så om man inte har ett akut ärende är det bättre att ringa andra dagar än just måndagar och i månadsskiftet.

Så det är många fakturafrågor, vad handlar de om?
- Många undrar varför man får två fakturor från oss. Och det handlar ju om att man måste ha ett abonnemang på själva elnätet men också ett elhandelsavtal för den ström du förbrukar. Därför får man alltid två fakturor som rör elen. Har man dessutom fjärrvärme eller uppvärmning via naturgas så får man ytterligare en faktura.

Sista tiden har andra elhandelsbolag ringt runt och utgett sig för att samarbeta med Göteborg Energi. Vad är ditt råd till de kunder som får ett sådant samtal?
- Göteborg Energi samarbetar inte med något annat elhandelsbolag. Om de påstår att de vet vad du har för avtal idag så stämmer inte det. Mitt råd är att ringa och kolla med oss innan man tackar ja till något. Det är viktigt att stämma av vad man har för avtal och uppsägningstid för om man tecknar ett nytt avtal fast man fortfarande är bunden kan det bli en oönskad brytavgift.

Har ni i kundservice påverkats av pandemin?
- Kunderna slutade ringa, det var helt tyst i telefonerna. Jag har inte varit med om något likande under alla mina år på Göteborg Energi. Folk slutade att flytta vilket gjorde att man inte heller behövde anmäla flytt av el. Vi trodde att det skulle bli fler frågor som rörde betalning av fakturor men där har vi inte märkt någon skillnad. Men nu ringer det som vanligt igen, det kom igång igen i slutet av september.

Men Carina, finns det verkligen inga dumma frågor?
- Nej, det gör det inte! Jag kunde inte heller något om el när jag började här för åtta år sedan, men idag brinner jag för att hjälpa våra kunder.

kundtjänst

Har du några frågor?

Hitta svaren på de vanligaste frågorna på knappen nedan. Vill du ha en personlig kontakt är du välkommen att kontakta oss via telefon, chatt, mail eller på Facebook.
icon-closechevron-disc-rightmenu