Framtidens energilösningar får rekordstort stöd

Organiska solceller, ljuslabb för barn, ett hållbart Biskopsgården och Sveriges första CO2-neutrala kulturhus. Det är några av de projekt som i år får stöd av Göteborg Energi Miljöfond. Sammantaget får åtta olika miljöprojekt dela på rekordsumman 940 000 kronor.

Miljöfonden skapades 2009 och de medel som delas ut kommer från kundernas miljötillval Lokal VindEl och Lokal VattenEl. Intresset har i år varit stort och fler ansökningar än någonsin har kommit in.

– Årets stipendiater präglas av att de tar sig an hållbarhetsutmaningen från många olika infallsvinklar och det är precis vad samhället i stort är i behov av. Med projekt inom teknisk innovation, social hållbarhet, kulturell verksamhet och internationellt utvecklingsarbete har Göteborg Energi Miljöfond en unik och väldigt spännande bredd, säger Anders Ådahl, Miljöfondens juryordförande

Miljöfonden stödjer projekt som ger ny kunskap om, eller sprider kunskap kring, framtidens hållbara energilösningar. Årets stipendiater spänner över ett brett spektrum av områden. Till exempel får Chalmersprojektet Epishine stöd för att produktutveckla och kommersialisera organiska solceller, ett miljöklokt och billigt alternativ till traditionella kiselsolceller. Ingenjörer utan gränser får bidrag till ett belysningsprojekt i Tanzania och Musikens hus i Göteborg får stöd för att fortsätta skapa Sveriges första koldioxidneutrala kulturhus.

Detaljerad information om projekten finns att läsa här: www.goteborgenergi.se/stipendiater2016

Årets utdelning av stipendier kommer att ske vid ett frukostseminarium i början av april. Vi hälsar representanter för medierna hjärtligt välkomna att delta. Mer information kommer längre fram.

Fakta Göteborg Energi Miljöfond:

• Bildades 2009 i syfte att premiera energi- och miljösmarta projekt
  • Fondens medel avsätts från kundernas miljötillval Lokal Vindel och Lokal Vattenel
  • I år delar fonden ut sammantaget 940 000 kronor till åtta olika projekt, vilket är rekord
  • Intresset har varit stort och ett 60-tal ansökningar har inkommit
  • Juryn består av externa representanter samt en representant från Göteborg Energi
  • Årets jury har bestått av Anders Ådahl (ordf.), Chalmers, Johanna Stål, chefredaktör hållbarhetsmagasinet Camino och Anna Honnér, marknad- och försäljningsdirektör Göteborg Energi

Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi, telefon 070-466 04 28