GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

En cykel med elmätare kommer lastad

Publicerad juni 2020.

Nu testar vi lastcykel istället för skåpbil! För många av oss försvinner mycket tid i bilköer varje dag. Vi på Göteborg Energi testar nu ett mer stadsanpassat transportsätt. En elcykel med ett lastutrymme som sväljer närmare 100 elmätare!

Göteborgs Stad vill vara en attraktiv cykelstad och uppmuntrar till att välja cykeln som transportmedel. Samtidigt ser vi på Göteborg Energi en möjlighet att ställa om en del av vår verksamhet till cykelburna transporter. Därför kommer vi att testa att ta oss fram med en eldriven lastcykel på vissa jobb.

– Vi ser stora framkomlighetsvinster med att använda detta transportsätt. Kan man komma fram i trafiken snabbare, parkera snabbare och ha cykeln tillgänglig rakt utanför fastigheten finns det stora tidsvinster att få, säger Eric Zinn, hållbarhetschef på Göteborg Energi.

Plats för närmare 100 elmätare
Först ut att sätta cykeln på prov är vårt teknikerteam som byter el- och fjärrvärmemätare. Cykelns lastutrymme är stort nog för att rymma nästan 100 elmätare och kommer främst att användas för resor på några kilometer. Sträckor där man ser att det finns en tidsvinst i att ta cykel istället för bil.

­– Vi hoppas att det här är ett initiativ som kommer att uppskattas både av göteborgarna och våra anställda. En bonus med att cykla i jobbet är ju att man kan njuta av vårsolen istället för att krypa fram i en bilkö, säger Eric.

Lastcykeln drar 15 gånger mindre elektricitet än en eldriven skåpbil

Energieffektivt transportsätt
Att använda elcykel på sträckor där det är mycket trafik är inte bara smart ur ett tidsperspektiv, det kan också ge stora energieffektivitetsvinster.

Enligt en undersökning från Pling Transport, som är testpartner för leverantören Velove, drar lastcykeln 15 gånger mindre elektricitet än en eldriven skåpbil.

– Vi har inspirerats av andra företag i staden som investerat i lastcyklar. Deras erfarenhet visar att det gett minskade kostnader för drivmedel, snabbare framkomlighet men också en trevligare stad när man får bort tunga fordon ut stadskärnan. Vi hoppas kunna dra samma positiva erfarenheter hos oss på Göteborg Energi, säger Eric.

icon-closechevron-disc-rightmenu