Handel med effekt i elnätet ökar men fler leverantörer behövs

På Effekthandel Väst, erbjuder företag mot ersättning att minska sitt uttag av eleffekt, alternativt öka sin elproduktion. Detta frigör kapacitet i elnätet vilket behövs för att klara den omfattande elektrifiering som pågår. Under vintersäsongen 2023/2024 skedde en betydande ökning av flexhandel jämfört med föregående säsong men nu behövs fler leverantörer inför nästa vinter. Redan 2026 behövs 100 MW, lika mycket som två medelstora svenska städer.

Handel med elnätseffekt ökar, men fler leverantörer behövs för att klara av elektrifieringen.

Inom 10 till 12 år prognostiserar Göteborg Energi en ökning av elbehovet i kommunen med omkring 600 megawatt (MW). Det är lika mycket effekt som används i hela Malmö vid en och samma tidpunkt en kall vinterdag. Den största ökningen står industri- och transportsektorerna för.

Samtidigt är Göteborg beroende av import av el, närmare 90 procent måste transporteras in till staden och det finns i dag flaskhalsar i stam- och regionnät. Utbyggnaden kommer att ta lång tid och det krävs lösningar här och nu. Det snabbaste verktyget i dagsläget är Effekthandel Väst.

– Att vi löser kapacitetsutmaningarna är avgörande för samhällsutvecklingen. Behovet av handel med effekt är stort och förväntas fortsätta växa även på lång sikt. Därför är det nödvändigt att vi lyckas rekrytera fler leverantörer till Effekthandel Väst, säger Therese Caesar, ansvarig för flexibilitetsmarknaden på Göteborg Energi Nät.

Effekthandel Väst är öppen från november till och mars. Kravet för att delta på marknadsplatsen är att aktören finns inom Göteborg Energis elnätsområde och kan bidra med minst 0,05 MW, på egen hand eller via en aggregator. När behov av mer effekt uppstår, vanligen kalla, mulna och vindstilla vinterdagar köper Göteborg Energi Nät effekt. Även Mölndal Energi är köpare på Effekthandel Väst.

Under vintersäsongen 2023/2024 som nu avslutats bidrog våra flexibilitetsleverantörer med 400 MWh motsvarande 29,5 MW. En betydande ökning jämfört med föregående säsong

– Effekthandel Väst gör nytta direkt här i vår egen stad, både för klimatet och energiomställningen, säger Therese Caesar.

Resultat Effekthandel Väst för säsong 2023/2024, Tre olika produkter finns för att passa olika typer av verksamheter:

En av de leverantörer som handlat på Effekthandel Väst är Renova som använde den nya produkten Max usage. På Renova sattes en effektbegränsning på 75 kW klockan 7:00-10:00 varje vardag i januari. Det kan jämföras med en historisk förbrukning dessa timmar på 300 kW.

− På våra sorteringsanläggningar Högsbo och Skräppekärr kör vi med ganska elintensiva krossar som startar på morgonen. När vi i diskussioner med Göteborg Energi konstaterade att den kritiska tiden för elnätet är mellan 06:00-10:00 såg vi att det inte var några stora problem att skjuta på starten av krossarna. För oss är det självklart att vara med som aktör på Effekthandel Väst och bidra till omställningen på alla sätt vi kan. Genom att praktisera max usage kan vi på ett konkret sätt motverka effekttoppar i elnätet och samtidigt tjäna några kronor, säger Pontus Gimfalk, elchef på Renova Miljö AB.

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, presschef på Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se