GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
För installatörer

Ny elnätsanslutning

Här kan du läsa om att göra en ny elnätsanslutning och vad du behöver tänka på som installatör. Vid en ny anslutning, eller ny servis, finns det mycket att tänka på, framför allt för en privatkund som kanske bara är med om en anslutning. Vi som jobbar med detta dagligen behöver då vara så tydliga som möjligt och göra upplevelsen enkel för kunden. En viktig del av detta är att tydliggöra ansvarsfördelningen vid en anslutning.

Ansvarsfördelning ny elnätsanslutning

Vad gör kunden?

Vid en ny permanent anslutning till elnätet behöver kunden anlita en behörig entreprenör som hjälper till med arbetet på kundens tomt. Kunden ansvarar för att det finns kabelskyddsrör och att marken på tomten återställs efter arbetet. Kunden ansvarar för att det finns en tillgänglig mätarplats så som en mätartavla eller ett mätarskåp. 

Vi som elnätsbolag ser gärna att mätarskåpet sitter på utsidan av fastigheten (lättåtkomligt fasadmätarskåp eller markmätarskåp), det gör det lättare för oss att hjälpa kunden när det behövs. Ett markmätarskåp har många fördelar...

Ett tips till kunden kan vara att samordna andra ledningsarbeten.

Vad gör Göteborg Energi elnät?

När arbetet med kundens nya anläggning är klart och vi fått en färdiganmälan påbörjar vi vår del av arbetet med att ansluta den nya anläggningen. Det är vi som monterar mätutrustningen och ser till att den registreras. Utrustningen som monteras hos kunden tillhör Göteborg Energi elnät.

Vad gör elinstallatören?

När du gjort en föranmälan och vi har hanterat denna så får du ett installationsmedgivande av oss och du kan då börja din del av arbetet.

Tänk på att bifoga en tydlig situationsplan med mätarplatsen utmärkt.

Vi använder vanligtvis fyrledarservis (TN-C) och önskar kunden något annat så innebär detta en extra avgift.

Tänk på att använda rätt kabelskydd.

Så går en ny elnätsanslutning till

En steg för steg-guide för installatörer

För att hjälpa kunden med en ny permanent anslutning behöver du göra en föranmälan. Detta gör du genom att logga in på Installatörswebben. Läs mer om hur du gör en föranmälan i manualen. Tänk på att bifoga en situationsplan - med mätarplatsen tydligt utmärkt -  när du gör din föranmälan. 

När vi mottagit din föranmälan går vi igenom den för att säkerställa att all information vi behöver finns innan den registreras och placeras i kö. Det är viktigt att du fyller i korrekt information avseende det arbete som ska utföras för att slippa göra kompletteringar. Behövs kompletteringar så tar registreringen längre tid. Upptäcker vi att något behöver kompletteras får du information om detta via installatörswebben. Du hittar information under fliken För- och färdiganmälan som kräver min åtgärd. Ärendet som behöver kompleteras hittar du under rubriken WEB-Komplettera föranmälan.

Handläggaren ser över förutsättningarna baserat på informationen i föranmälan och skickar en offert till kunden med den aktuella anslutningskostnaden. Vi gör detta digitalt så det är viktigt att du tillhandahåller kundens e-mejladress och mobilnummer i föranmälan. Kunden har 90 dagar på sig att godkänna offerten men ju snabbar kunden godkänner offerten desto snabbare kan arbetet sätta i gång. Utöver offerten så får kunden ett elnätsavtal med de villkor som gäller.

Vi kan behöva komma ut till den aktuella platsen för att se över förutsättningarna innan vi kan ge kunden en anslutningskostnad. Orsakerna till ett platsbesök kan vara flera, till exempel att vi behöver se över markförhållandena, kontrollera dokumentationen eller att det är långt till anslutningspunkten. 

Vi börjar vårt arbete när vi fått en accept på den offert kunden fått av oss.

  • Utifrån anslutningens omfattning så kan handläggare behöva kontakta dig för att planera arbetet. Det är viktigt att ni inte börjar schakta på kundens tomt innan ni fått anvisningar från oss. Anvisningarna visar var vi kommer dra ledningarna till tomten.

  • Är allt i sin ordning skickar vi ett mail till din registrerade e-postdress där du får information om att det finns ett installationsmedgivande att hämta via installatörswebben. Installationsmedgivandet hittar du under fliken För- och färdiganmälan som kräver min åtgärd. Välj det anslutningsärende som är aktuellt. Läs mer om hur du hittar installationsmedgivanden i manualen.

När arbetet hos kunden är klart behöver du skicka in en färdiganmälan via installatörswebben. Detta gör du genom att välja det aktuella anslutningsärendet under fliken För- och färdiganmälan som kräver min åtgärd under rubriken Färdiganmälan att registrera. Läs mer om hur du gör en färdiganmälan i manualen. OBS! För anläggningar upp till 63 A debiteras installatören eventuellt förgävesbesök om inte anslutning kan ske. För anläggningar 80 A och större kommer vår handläggare att kontakta dig för att boka en tid för ett platsbesök. 

Vid platsbesöket kontrolleras att arbetet är utför enligt anvisningarna i det installationsmedgivande vi skickat.

Om allt är i sin ordning vid platsbesöket godkänns arbetet. I fall där det krävs åtgärder behöver du efter att ha åtgärdat anmärkningen skicka in en ny färdiganmälan. 

När din del av arbetet är klart och godkänt påbörjar vi kabeldragning och montering av elmätare. När detta är klart ansluter vi kunden till elnätet. 

Om arbetet inte blir godkänt så inväntar vi en ny färdiganmälan efter åtgärd, kund får avisering om besiktningsanmärkning. 

Att tänka på:

Det finns fler faktorer som kan påverka hur lång tid det tar att ansluta en anläggning. Några av dessa är: 

  • Vilken servisstorlek som önskas och hur många ampere som behövs

  • Hur långt avståndet är till elnätet

  • Hur mycket tillgänglig kapacitet som finns i det aktuella området

  • Markförhållandena i det aktuella området

  • Om det krävs tillstånd från tredje part 

Information om kabelskyddsrören

  • Använd gula eller svart med vit text och slät insida. Tänk på att om de inte kan täckas så ska de vara svarta och märkta med texten elkabel.

  • Ytterdiametern ska vara minst 75 mm.

  • De ska avslutas vid tomtgränsen och en meter från husliv och det ska finnas draggrop.

  • Fyllnadshöjden ska vara minst 0,35 m och maximalt 1m från ovansidan till färdig mark.

  • De ska ha dragtråd.

  • De måste vara tätade så att fukt inte kan komma in. 

  • Kabelskyddsrör eller servisledning får ej förläggas under byggnadsdel (inklusive trappa, altan etc.).

Svensk elstandard - SS 424 14 37

Svensk elstandard - Skyddsutjämning SS 436 40 00

När ditt arbete är klart skickar du in en färdiganmälan och då kan vi påbörja vår del av arbetet med tillkopplingen. Om något är fel när vi kommer ut på plats och inte kan utföra vårt arbete så utgår en extra besöksavgift som kunden får betala. Detta vill vi gärna undvika, så tänk på att följa de anvisningar du får av oss. Om du är osäker - kontakta den handläggare som är ansvarig hos oss så vi kan lösa problemet tillsammans. 

Tänk på att enbostadshus ska vara anslutna med en egen servisledning. I de fall det finns flera bostadshus inom samma fastighet, ska de ha varsin servisledning.

Om det är ett parhus eller radhus så rekommenderas separata serviser.

En ny servisledning behövs om kunden styckar av fastigheten.

Det behövs inte någon separat servisledning för garagelänga, samlingslokal eller fastighetsel som tillhör samma fastighetsområde.

Vanliga frågor om elnätsanslutning

Här hittar du det vanligaste frågorna och svaren på frågor som rör det mesta när det gäller föranmälan, installatörwebben och solcellsanslutningar.

Du hittar installatörswebben genom att klicka på länken nedan.

Installatörswebben

Från det att vi fått en färdiganmälan tills vi kommer ut till kunden för att kontrollera anslutningen tar det vanligtvis 2-3 veckor.

Kunden kan alltid följa sitt anslutningsärende på Mina sidor.

Mina sidor

Vill du ansluta ditt batteri till elnätet behöver din elinstallatör skicka in en föranmälan till oss.

När vi mottagit din kompletta föranmälan registreras den och vi ser över förutsättningarna i elnätet. Förutom kapaciteten i det lokala elnätet så påverkar storleken på din säkring hur mycket ditt batteri kan mata ut på elnätet.

Nej, en färdiganmälan skickas in när arbetet är slutfört enligt de anvisningar vi har skickat. Färdiganmäler man innan arbetet är klart, kan det hända att vi åker ut och på plats upptäcker att vi inte kan utföra det arbete som behövs och då blir det en så kallad bomkörning. Denna måste vi ta betalt för. Det går inte att spara tid genom att skicka in en färdiganmälan innan arbetet är klart.

Ja, situationsplanen är nödvändig för att vi ska kunna göra vår del i anslutningen. Vi använder situationsplanen som underlag för hur servisledningen ska anslutas och för korrekt placering av mätarskåp. Situationsplanen bifogas när du gör en föranmälan.

icon-closechevron-disc-rightmenu