GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
För installatörer

Arbeten på befintlig servis

Här kan du läsa om arbeten på befintlig servis och vad du behöver tänka på som installatör. Med arbeten på befintlig servis, eller att ändra en anslutning, menas de arbeten som utförs på mätplatsen. Det gäller inte arbete som utförs på serviskabeln. Tänk på att det enbart är Göteborg Energis egen personal som får utföra arbete på kabel och själva elmätaren. Om du ska föranmäla flera anläggningar (mätarplatser) på samma anslutningspunkt ska du endast göra en föranmälan.

Logga in Manual Installatörswebben

 

 

Steg för steg-guide ändra elnätsanslutning

  1. Logga in på Installatörswebben (länk nedan)

  2. Välj fliken Skapa föranmälan och välj önskad ärendetyp, t.ex servisändring i rullistan. Beskriv gärna i Övrigt-fältet vad det är för typ av jobb som ska göras.

  3. Sök fram den aktuella anläggningen med anläggnings-ID (18 siffror) eller mätarnummer (6 eller 16 nummer) genom att använda sökrutan. Läs mer om hur du gör i manualen (länk nedan).

  4. Fyll i aktuella anläggningsdata.

  5. Skicka in föranmälan genom att klicka på knappen Spara och skicka in. Om du inte vill skicka in föranmälan utan enbart spara det du fyllt i för att komplettera vid ett senare tillfälle, kan du använda Spara. Läs mer om hur du gör i manualen.

  6. När vi fått din föranmälan så går vi igenom den och om allt all information vi behöver är komplett så registerars den. Om behov finns, tar vår handläggare kontakt med dig för planering.

  7. När allt är klart från vår sida och kunden godkänt den offert vi skickat till kunden så får du ett installationsmedgivande.

  8. När ditt arbete är klart skickar du in en färdiganmälan via Installatörswebben.

Vanliga frågor om elnätsanslutning

Här hittar du det vanligaste frågorna och svaren på frågor som rör det mesta när det gäller föranmälan, installatörwebben och solcellsanslutningar.

Du hittar installatörswebben genom att klicka på länken nedan.

Installatörswebben

Från det att vi fått en färdiganmälan tills vi kommer ut till kunden för att kontrollera anslutningen tar det vanligtvis 2-3 veckor.

Kunden kan alltid följa sitt anslutningsärende på Mina sidor.

Mina sidor

Vill du ansluta ditt batteri till elnätet behöver din elinstallatör skicka in en föranmälan till oss.

När vi mottagit din kompletta föranmälan registreras den och vi ser över förutsättningarna i elnätet. Förutom kapaciteten i det lokala elnätet så påverkar storleken på din säkring hur mycket ditt batteri kan mata ut på elnätet.

Viktigt att tänka på

En servisändring kan påverkas av många olika faktorer och det är omfattningen av dessa som avgör hur lång tid en ändring kan ta. Kom ihåg att vara ute i god tid. Det här är exempel på faktorer som påverkar:

  • Storlek på utökningen

  • De rådande markförhållandena

  • Tillgänglig kapacitet i elnätet

  • Tillstånd från tredjepart

icon-closechevron-disc-rightmenu