GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Detaljbild på en man som sitter i en bil och letar efter laddstationer för elbil i sin smartphone-app.
Guide

Kom igång med elbilsladdning!

Ladda ner appen Ladda din elbil

För privatpersoner gäller inte längre laddkort, laddbrickor eller InCharges app. Med vår egen app Ladda din elbil kan du hitta lediga laddare, starta/stoppa laddning och betala för laddningen.

Nu kommer förbättrad funktionalitet i appen med ny startsida och enklare betalningsprocess som vi tror kommer att ge en bättre användarupplevelse. 

Ny version 6 april 2022

Startvyn

Tisdag 5/4: Appen känner av var du befinner dig någonstans (förutsatt att du aktiverat platstjänster) och du hittar lättare en ledig laddare. 

Betalningsflödet

Onsdag 6/4: Färre steg för att genomföra betalning. Om du registrerar dig behöver du bara namnge och spara dina kortuppgifter vid första användandet. Det kommer då heller inte göras någon reservation av pengar på ditt konto.

 

Så här ser statusen ut för laddarna

Normalladdare, snabbladdare eller supersnabbladdare?

Skillnaden mellan en normal, snabb och en supersnabbladdare är tiden som det tar att ladda din elbil. Normalladdare passar dig som kör laddhybridbil.

  • Supersnabbladdare har effekten större än 150 kW – på en timma laddar du ca 750 km körning
  • Snabbladdare har effekten 50 kW – på en timma laddar du ca 250 km körning
  • Normalladdare har effekten 3,7-22 kW – på en timma laddar du 10-100 km körning

Här hittar du din laddplats!

Hitta våra laddplatser på laddkartan.

Har du frågor? 

Kontakta vår kundservice på 031-62 62 62.

Vanliga frågor om laddning

Hitta din närmaste laddplats med hjälp av vår laddkarta.

Laddkarta

Beroende på elavtal, bilmodell och hur du kör din bil så landar kostnaden för elen på runt 2-5 kr per mil. Idag görs 90% av all laddning hemma eller på arbetsplatsen.

Det är svårt att ge ett generellt svar, men börja med att kontrollera följande:
• Att du har senaste versionen av ladd-appen.
• Att kabel är ansluten på korrekt sätt.
• Att nödstoppsknappen inte är intryckt.
• Att du har uppkoppling, annars startar inte appen laddning.
• Att din bil har uppdaterad mjukvara som accepterar laddaren.
• Det kan ha gått för lång tid från att bilen ”var beredd” att ta mot laddning tills laddaren började ladda. Lås och lås sedan upp bilen och prova igen.

Att ändra vårt beteende kring elanvändning är den viktigaste delen för att minska effekttopparna. Men utöver en ny prismodell så jobbar vi även med:

• Stora satsningar på reinvesteringar i ledningsnätet och vi har uppdaterat våra riktlinjer för dimensionering för att kunna täcka lokala behov av laddning när åtgärderna ändå genomförs.

• Utökat prognosarbete över effektutvecklingen. I diskussion med våra regionnätsleverantörer så tar vi fram prognoser på vårt behov av överföring från överliggande nät så att dessa har tid att förbereda sig på det ökade behovet av kapacitet.

• Vi har tagit fram ett konkret förslag till stamnätsägaren Svenska Kraftnät som skulle fördubbla elnätskapaciteten i Göteborgsregionen och vi arbetar aktivt för att det ska genomföras.

• Vi håller också på att skapa en handelsplats för effekt och i olika projekt skapa nya möjligheter att använda fastigheter och elbilar som energilager.

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-pluschevron-downchevron-up