Nu byter Estrella till biogas

Genom att byta från naturgas till biogas minskar Göteborg Energis kund, Estrella, sina koldioxidutsläpp med 92 procent. År 2020 beräknas företagets anläggning i Angered vara helt CO2-neutral.

Estrella har länge lämnat biologiskt avfall till framställan av biogas. Vid framställning av biogas uppstår en restprodukt som kan användas som gödsel i jordbruket. Cirkeln är sluten, Estrellas avfall ger biogas som ger både gödsel och koldioxidfri produktion av snacks.

– Vår ambition är att vara helt CO2-neutrala år 2020 genom ett omfattande förändringsarbete, inte genom att ”köpa oss fria”. Vår helhetssyn på hållbarhet och samhällsansvar påverkar allt vi gör. Det har varit en långsiktig strategi att öka den tillgängliga mängden biogas så att vi ska kunna ta del av utbudet i vår produktion, säger Mary Envall Miljöansvarig på Estrella i ett pressmeddelande.

– Det känns verkligen jätteroligt att en så stor kund som Estrella nu väljer att gå över till biogas. Produktionen av snacks körs lika bra på biogas som naturgas men fördelarna är stora ur hållbarhetssynpunkt, säger Roger Sundemo, chef för företagsförsäljningen på Göteborg Energi.

Läs mer om Estrellas byte till biogas och företagets miljöarbete här: