GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD

Tre innovationer som ändrar landskapet för laddning

Elbilen är på frammarsch i världen. Intresseorganisationen Power Circle förutspår att år 2029 kommer 85% av nybilsförsäljningen i Sverige att bestå av elbilar. Hur ser vägen dit ut och vilka förändringar kan vi komma att förvänta oss?

Göteborg Energi har redan börjat ladda inför framtiden genom att investera i ett antal laddstationer runtom i staden, däribland en supersnabbladdare för tung trafik så som ellastbilar. Men det finns andra innovationer på horisonten som är väl värda att titta närmare på. Vi har samlat tre av dem i denna artikel, och till stöd har vi tagit hjälp av Göteborg Energis laddningsexpert (och produktchef!) - Per Häger.

Flera bilar står och väntar på att bli levererade.

Prisras för elbilar

Elbilar var länge något som bara de rikaste kunde ha råd med. Men nya innovationer och konkurrens på marknaden har skapat rum för många alternativ, så som den kinesiska bilen Ora R1 som kostar under 100 000 kr (1). Än finns dock inte bilen utanför den kinesiska marknaden.

- Tänk dig en elbil. Plockar du bort dess batteri så försvinner hälften av bilens delar jämfört med en fossilbil. Avgassystemet har man ju exempelvis inte mycket nytta av. Därför kan bilarna tillverkas till en mycket lägre kostnad, berättar Per.
Bil som laddas.

Rekordsnabb laddning

Dagens elbilar laddar snabbare än någonsin förr - och snabbare lär det bli. En av Porsches prototyper kunde ladda en elbil med drift på 100 km på bara tre (!) minuter (2).

- Det som är utmaningen när det kommer till supersnabbladdare (över 350 kW) är att få fram fler bilbatterier som klarar av effekten. Idag gör laddningen att det blir alldeles för varmt om bilen inte har speciell vattenkylning. Men på sikt lär tekniken utvecklas och ”vanliga” elbilar kommer att kunna ladda betydligt snabbare, menar Per.

Batterier som ger tillbaka

I takt med att samhället gör omställningen till förnybara energikällor kommer elförsörjningen att bli mer ojämn. Det är svårt att beställa när vinden ska få snurr på vindkraftverken, exempelvis.
 
Vehicle-to-grid är en teknik där elbilsbatterier som står parkerade kan användas för energilagring. Det innebär att batterierna kan ladda upp sig när vinden blåser och solen skiner, för att sedan tillföra energi till nätet när det behövs.
 
- Tekniken finns redan och testas i mindre skala i Kungsbacka, bland annat, berättar Per.
 
- Problemet är att batteriet slits mer när det laddas ur och upp hela tiden. Men det kan tänkas att om man låter sin elbil ansluta sig till elnätet kan man få betalt för denna tjänst.

Vill du veta mer?

Källor:
(1) https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-elbilen-som-bara-kostar-81-000-kr-6950634
(2) https://newsroom.porsche.com/en/company/porsche-fastcharge-prototype-charging-station-ultra-high-power-charging-technology-electric-vehicle-16606.html

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-plus