GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
beredskap

Vi finns för dig dygnet runt, året om

Har du en fjärrvärmecentral som ägs av Göteborg Energi? Då har du tillgång till vår beredskap med servicetekniker som alltid är redo att rycka ut

Det är tidig morgon när Dennis Johansson sätter sig i bilen och tar sig an dagens första uppdrag. En fjärrvärmecentral hos en kund i Örgryte behöver kollas till. Fastigheten är kall och fastighetsägaren misstänker att det kan vara något fel på pumpen. 

- Jag börjar dagen med att ta med mig två till tre planerade uppdrag från kontoret. Skulle en mer akut situation uppstå längs vägen så åker jag på det först, till exempel vid läckage eller om en reglerventil hängt sig och det pumpas för hög temperatur ut i systemet.

Dennis är en av Göteborg Energis drifttekniker. Tillsammans med sitt team tar han hand om våra fjärrvärmecentraler och är i beredskap dygnet runt för att rycka ut när något blir fel. Ett serviceteam tar hand om privatkunder och gasanläggningar, medan två andra ansvarar för större fastigheter och industrilokaler.

- Göteborg Energi äger drygt 7 000 fjärrvärmeanläggningar runt om i staden och det är vårt ansvar att se till så att alla fungerar som de ska, säger Dennis.

Väl nere i källaren i fastigheten i Örgryte ser Dennis först över styrenheten och styrskåpet. Viss utrustning har blivit för gammal och Dennis beslutar sig för att byta ut växlarna, ett ganska omfattande jobb. 

Beredskapen har öppet dygnet runt, året runt och serviceteknikerna har nycklar till samtliga fastigheter där Göteborg Energis fjärrvärmecentraler står. Som kund behöver man alltså inte vara hemma för att felet ska kunna åtgärdas. 

- Vi har som mål att vara hos kunden inom två timmar efter att vi tagit emot ett larm. Gäller det mer akuta situationer så är vi där inom en halvtimme. 

Ibland är det hyresgästen som anmäler till fastighetsägaren att fastigheten har för låg rumstemperatur, eller för kallt eller varmt vatten. Då kan fastighetsägaren i sin tur vända sig till serviceteknikernas beredskap. De företagskunder som har tecknat ett energitjänsteavtal med uppkoppling behöver inte själva kontakta jouren. När något går fel i dessa anläggningar larmas automatiskt en tekniker ut och löser problemet.

- En del kunder känner inte till att vi finns. Men jag tror att det är en stor trygghet för många att veta att de har tillgång till oss och att vi kommer ut och åtgärdar felen omgående, säger Dennis.

Om du som fastighetsägare behöver kontakta vår beredskap kan du ringa vår kundservice på 031-62 62 62.

Effektiv energianvändning

Vill du ha hjälp med att optimera din energianvändning, då har vi flera alternativ som kan minska din energikostnader och ge dig tid över till annat.
icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-plus