Timmätt elleverans – energi och kostnadsbesparande för kunderna!

Regeringens proposition om timmätning är ett viktigt steg för att underlätta för kunderna på elmarknaden. Framförallt välkomnar Göteborg Energi möjligheten för alla kunder att stärka sin ställning på elmarknaden och minska den egna elkostnaden.

Att kunderna får mer detaljerad information om sin förbrukning gör att kunskapen och möjligheterna att agera på elmarknaden ökar. Göteborg Energi har länge arbetat med inriktningen mot en mer omfattande timmätning som regeringen nu föreslår. Bolaget står väl förberedd inför förändringen, genom att vi i samband med mätningsreformen tog ett beslut och upphandlade ett mätsystem och elmätare som klarar timmätning.

Detta innebär nu att många elkunder kommer att kunna betala efter exakt timvis förbrukning, vilket skapar drivkraft för individuell eleffektivisering och kostnadsbesparing. Bra för ett hållbart Göteborgssamhälle!

I propositionen finns dock en del öppna frågor som vi anser borde behandlas snarast, bl.a. rörande de tekniska kraven på elmätarna. Det behövs för att vi och andra aktörer i tid skall kunna anpassa våra processer efter de nya förutsättningarna och ännu bättre kunna möta kundernas behov.

Ann Törnblom Informationsdirektör 031-62 66 80/ 0707-62 66 80