Ny VD utsedd i Göteborg Energis elnätsbolag

Styrelsen i Göteborg Energi Nät AB har utsett Per-Anders Gustafsson till ny VD.

Per-Anders Gustafsson, elkraftingenjör från Chalmers, har varit tf VD i bolaget sedan årsskiftet och har dessförinnan arbetat som chef för kundverksamheten.

- Elnätsbolagen står inför ett antal utmanande förändringar de närmaste åren, säger Anna Honnér, styrelseordförande i Göteborg Energi Nät AB, vilket kräver en VD med gedigen branschkunskap parallellt med förmågan att kontinuerligt anpassa verksamheten utifrån kund, ekonomi och teknik. Det glädjer mig att Per-Anders har tackat ja till tjänsten och jag är övertygad om att han kommer leda ett bolag som även fortsättningsvis står för hög leveranssäkerhet och låga priser för våra 250 000 kunder.

- Jag är glad för förtroendet och ser fram emot att starta förändringsarbetet tillsammans med alla medarbetare, säger Per-Anders Gustafsson.

Göteborg Energi Nät AB, som är ett av Sveriges största elnätsbolag, äger och förvaltar elnätet i Göteborg för cirka 250 000 kunder. Elnätet är drygt 6 500 km långt och mer än 94 procent ligger under jord och är därmed skyddat mot väder och vind. Elnätspriset i Göteborg är bland de lägsta i landet. I den årliga Nils Holgersson-undersökningen låg Göteborg senast på plats 12 av landets 290 kommuner.

Per-Anders Gustafsson, VD Göteborg Energi Nät AB, telefon 031-62 68 36

Anna Honnér, styrelseordförande i Göteborg Energi Nät AB,
telefon 031-62 74 15

Annette Johansson, presskontakt Göteborg Energi AB,