Idag inviger vi Göteborg Wind Lab – Sveriges modernaste vindkraftscentrum

Idag inviger Lotta Brändström, VD Göteborg Energi, Göteborg Wind Lab på Risholmen, Arendal. Det blir startskottet för Göteborgs mest hållbara forskningscentrum, där Göteborg Energi tillsammans med SKF, Chalmers och General Electric ska utveckla spetskompetens inom den internationellt eftertraktade vindkraftstekniken. Samtidigt som vi forskar på Sveriges största vindkraftverk kommer det att leverera 15 000 MWh förnybar el åt Göteborg per år.

Göteborg Wind Lab är Göteborgs nya testarena för vindkraftsteknik. Här har vi rest Sveriges största vindkraftverk med en installerad effekt om 4,1 MW. Det 145 meter höga vindkraftverket blir ett nytt, stolt landmärke i Göteborg och kommer att leverera 15 000 MWh förnybar el åt göteborgarna per år. Det räcker till hushållsel för 3 000 lägenheter eller till att hålla 7 500 elbilar rullande i 1 000 mil.

Göteborg Wind Lab är en viktig del av Göteborg Energis vindkraftsvision om att producera 500 förnybara GWh åt Göteborg år 2017. Att vi dessutom bidrar till att utveckla ett hållbart Göteborg tillsammans med andra lokala aktörer gör den här satsningen till något extra.

Det finns redan fem vindkraftverk på Risholmen och nu ska vi byta ut ett av de gamla mot en världsunik prototyp som bygger på ny teknik för havsbaserad vindkraft. Vi ska använda Göteborg Wind Lab för att testköra tekniklösningar under verkliga förhållanden. Tillsammans kan vi utveckla vårt kunnande så att Göteborg också blir en del av den växande vindkraftsindustrin.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ann Törnblom, informationsdirektör Göteborg Energi AB, 031-62 66 80.