Göteborg Energi gör en översyn av biogassatsningarna och bromsar framtida biogasprojekt

Göteborg Energi arbetar nu med att ta fram en ny strategi för koncernen och som ett led i detta arbete görs även en översyn av koncernens biogassatsningar. De projekt som är under byggnation och i drift fortlöper som planerat, det vill säga Lidköping, Skövde, Sävsjö, Viken, Gasendal, Falköping samt GoBiGas etapp1. Anledningen till inbromsningen är att förutsättningarna förändrats för att bygga fler biogasanläggningar. Effekten av tidigare styrmedel har nästan helt försvunnit och utan dessa styrmedel finns inte möjlighet att få lönsamhet.

- Göteborg Energi är Sveriges mest offensiva och drivande företag när det gäller att utveckla biogas. Vi tvivlar inte på biogasens potential men vi måste ha långsiktiga spelregler för att kunna fortsätta att satsa vidare och uppnå de lönsamhetskrav som bolaget har, säger Lotta Brändström, VD Göteborg Energi.

Sedan 2006 har Göteborg Energi byggt sex biogasanläggningar i Västsverige. Med GoBiGas kommer det att bli sju. Tillsammans kommer dessa inom de närmaste åren att producera bränsle som räcker till ca 30 000 personbilar. Detta har till stor del varit möjligt tack vare styrmedel såsom ”Klimatinvesteringsprogrammet” KLIMP, som avslutas i år.

Göteborg Energi är Sveriges största kommunalägda energibolag, som har i uppdrag att arbeta för det hållbara samhället genom att driva energiomställningen till förnybar energi. I uppdraget ingår också att utveckla nya tekniker för att minska stadens miljöpåverkan. Förnybar energi är ett prioriterat område, och biogasen tillsammans med vindkraft är de energikällor som Göteborg Energi huvudskaligen satsar på.

Lotta Brändström, VD Göteborg Energi 031 62 60 01

Ann Törnblom