Göteborg Energi tävlar i eLeMans – första cityracet för elfordon

16 elbilar och laddhybrider möts på City Arena i Göteborg 27-28 september. Då går även startskottet för projektet ECOAST för utveckling av laddinfrastuktur i regionen. Göteborg Energi ställer upp med tre team som deltar i de olika momenten.

Länsstyrelsen i Västra Götaland arbetar med länets energi- och klimatstrategi. I detta arbete kommer framtida utveckling av fordon in, inte minst energieffektiva elfordon. Arbetet intensifieras genom det nya projektet ECOAST.

– Energiomställningen är central för det hållbara samhället, säger Tore Carlsson, energisamordnare på Länsstyrelsen i Västra Götalands län. I det arbetet är transportområdet den stora utmaningen, och nu tar vi ett samlat grepp när det gäller elfordon.

Inför lanseringen av ECOAST genomförs elfordonstävlingen eLeMans med start på kvällen den 27 september och målgång morgonen därpå. Vinnaren är den som bäst klarar fem skilda moment.

– eLeMans är framtidens biltävling, med bilar som tävlar ljudlöst utan avgaser. För att vinna ska man bland annat hålla nere energiförbrukningen samtidigt som man han håller farten uppe, säger Jakob Lagercrantz, projektledare för ECOAST.

Torsdag 27 september 21.00 – 22.15: eLeMans långlopp
Bilarna kör 30 varv, minst 40 km/h i genomsnitt, bilar som kör långsammare diskvalificeras. Poäng för att hålla idealtid och lägst energiåtgång. Ett förarbyte i depå ingår.

Fredag 28 september 06.30-07.30: Matkasseloppet
Fyra stora matkassar ska transporteras från A till B, där man först lastar in kassarna i bilen, sedan kör ”standing quarter mile” (402,3 meter) med stående start, stannar så nära ett fast föremål som möjligt och slutligen lastar ur kassarna.

Fredag 28 september 07.30-08.30: Slutspurten
Gemensam start, förarna får via walkietalkie utmaningar kring varvtid med mera. Den bil som lyckas sämst med varje utmaning plockas av banan tills bara en bil återstår – vinnaren!

Lansering av projekt ECOAST
Projektet ECOAST lanseras under ett seminarium som inleds av Landshövding Lars Bäckström fredag 28 september kl. 09.00-12.00 på Frihamnspiren. Då delar även landshövdingen ut pris i cityracet. Ett laddat seminarium kring framtidens elladdningsinfrastruktur

Fakta
Länsstyrelsen i Västra Götalands län samordnar projektet ECOAST där följande aktörer inom elladdinfrastrukturområdet ingår: Swedavia Landvetter Airport, Lerums kommun, ETC AB, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Innovatum i samarbete med Hållbar utveckling Väst, Sun Fleet och Test Site Sweden. Samverkan sker kring olika aktiviteter som gynnar etablering av elladdinfrastruktur i regionen. Med projektet ska elfordonen ge regionen nya arbetstillfällen, renare luft och minskad klimatpåverkan.