Konsumenträtt

Vårt mål är att våra kunder ska vara nöjda med våra produkter, service och leveranser. Men ibland uppstår fel och skador kan inträffa. Är Göteborg Energi ansvariga vill vi naturligtvis ersätta dig för din skada.

Har du ett ersättningsanspråk mot Göteborg Energi vill vi att du skickar in det till oss skriftligt tillsammans med underlag som styrker din skada. Då har vi möjlighet att hjälpa dig på bästa sätt.

En hel del information och svar kan du hitta i ditt avtal eller gällande avtalsvillkor. Samtliga allmänna avtalsvillkor för våra produkter finner du här på vår webbplats. Du kan också kontakta vår kundservice för en papperskopia av gällande avtalsvillkor.

Bra att veta om konsumenträtten

Alla våra kunder kan framföra ett ersättningsanspråk. Är du privatkund, ett mindre företag eller om du inte har något avtalsförhållande med Göteborg Energi är du välkommen att skicka in din reklamation eller ersättningsanspråk. 

Har du en egen säljkontakt på Göteborg Energi råder vi dig att i första hand ta kontakt med din säljare.

Du bör också ta kontakt direkt med ditt försäkringsbolag för att inte gå miste om eventuell ersättning och hjälp via försäkringsbolaget.

Här finner du blanketten som du kan använda vid reklamationer och ersättningsanspråk. 

Ditt ärende: 

Svarstiden på ditt ärende varierar beroende på ärendets art. Vår målsättning är att du inom ett par dagar efter att ärendet registrerats hos oss ska få en bekräftelse med kontaktuppgifter till den som utreder ditt ärende.

Så här hanteras ditt ärende när det kommer in till Göteborg Energi: 

  1. Reklamationsblankett/ersättningsanspråk inkommer till Göteborg Energi och diarieförs.

  2. Ett ärende skapas utifrån de uppgifter du lämnat.

  3. Du erhåller en bekräftelse antingen via mejl, brev eller per telefon med ett ärendenummer. 

  4. Utredning görs av utredaren. Gäller ärendet ett försäkringsärende kan utredningen komma att göras av vårt försäkringsbolag.

  5. Beslut meddelas antingen via mejl, brev eller per telefon.

När du tecknar ett avtal via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt. 

Ångerrätten börjar gälla från den dagen du får din skriftliga bekräftelse från Göteborg Energi. Du kan läsa mer om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på konsumentverkets webbplats.

Här hittar du Konsumentverkets ångerblankett.

Vårt mål är att du ska bli nöjd med vår hantering av ditt ärende. Men är du inte nöjd med den prövning som gjorts eller utfallet av ditt ärende?
- Då kan du gå vidare till nedanstående instanser för att få rådgivning eller få ärendet prövat av en extern part.

  • Konsument Göteborg
    Tar tillvara på konsumentens intressen och ger kostnadsfri rådgivning.

  • Allmänna reklamationsnämnden
    Kan pröva tvister mellan konsumenter och företag som rör en vara, tjänst eller annan nyttighet. ARN prövar även tvister om skadestånd och informerar om nämndens praxis

  • Konsumentverket
    Kan ge information både före och efter ett köp och hjälper dig tillvarata din rätt som konsument.

  • Konsumenternas Energimarknadsbyrå
    Är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar, ger råd och vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme. 

  • Energimarknadsinspektionen (EI)
    Kan pröva villkor och priser för el, naturgas och fjärrvärme. De tar emot anmälan om företaget inte följer bestämmelser som omfattas av nätmyndighetens tillsyn. 

  • Sveriges Domstolar

  • Energimyndigheten
    Vid energimyndigheten finns bland annat fjärrvärmenämnden som hanterar frågor om medling enligt fjärrvärmelagen.

 

Vill du komma i kontakt med en oberoende energi- och klimatrådgivare? Rådgivarna vänder sig till allmänheten, organisationer och mindre och medelstora företag. Rådgivningen är opartisk, kostnadsfri och teknikneutral.

Rådgivning Göteborg och Partille: 

Telefon: 031-368 08 00
E-post:

Besöksadress:
Ekelundsgatan 1 Göteborg

Postadress:
Konsument Göteborg
Box 11364
40428 Göteborg

Rådgivning Ale: 

Telefon: 0303-33 03 33

Besöksadress:
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7 Nödinge

Postadress:
Ale kommun
44980 Alafors

Ortsoberoende rådgivning: 

  • Energimarknadsbyrån
    Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som informerar om och ger råd samt vägledning i frågor som rör energimarknaden. Rådgivningen är kostnadsfri.

  • Hallå Konsument
    Oberoende vägledning genom konsumentverket

  • Energimyndigheten
    Information om oberoende användarrådgivning, där du kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.

 

Det finns bestämmelser i El-, Fjärrvärme-, Naturgas-, Konsumentköp- och Konsumenttjänstlagen som reglerar dina rättigheter och skyldigheter som kund. Vilka bestämmelser som tillämpas i ditt aktuella fall beror på vilken tjänst och produkt ditt ärende gäller. Läs mer om dina rättigheter som konsument i Kapitel 11 i ellagen  och Kapitel 8 i naturgaslagen  på Sveriges Riksdags webbplats.

Hantering av personuppgifter

En ny EU-lagstiftning, GDPR (General Data Protection Regulation), har ersatt den tidigare Personuppgiftslagen PuL. Läs mer här om hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter samt vilka rättigheter du har 

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-pluschevron-disc-down