Velove utvecklar eldriven lastcykel

Allt fler urbana transporter sker med cykel. Det ska Velove se till. Med ett enastående driv och hållbarhet i varje tramptag har de lanserat en eldriven lastcykel som redan används på flera håll i världen. 

2014 tilldelades Velove ett hållbarhetsstipendium på 125 000 kronor från Göteborg Energi. Pengarna gjorde att de kunde börja utveckla sin el-lastcykel ”Armadillo” och ta fram en första prototyp. 

-Stipendiet kom i väldigt viktigt skedet och gjorde att vi kunde gå från tanke till handling. När den kom i bruk och testades här i Göteborg, med ett företag, så fick andra storkunder upp ögonen för Velove och vågade säga; Det här det tror vi på. Då kom affärerna igång mycket mer, berättar Stina Johansson, sälj och support Velove. 

En hållbar affärsidé
Idén med cyklarna är hållbar på flera sätt. Utsläpp från trafiken utgör en väldigt stor del av de växthusgaser världen släpper ut i atmosfären idag och att cykla framför att köra en fossilt driven bil gör stor skillnad.
-Vi lever i en värld med skenande klimatförändringar och om vi ska kunna hålla oss under målet om högst två-graders global uppvärmning och minskad negativ klimatpåverkan, gäller det att ställa om, fortsätter Stina

Cykelglädje
Cyklarna är fyrhjuliga och har en lastkapacitet (en container) bak på cykeln, där varutransporter kan ske. Den körs av ett cykelbud som trampar sig fram men har hjälp av ett elektiskt batteri för att klara tyngden.
-Jag är fortsatt optimistisk om att den här idén är väldigt bra och kommer göra skillnad. Det är roligare att möta ett bud som sitter och trampar på en cykelbana än nån som står fast i en bilkö och är lite sur. Man får många leenden som bud på el-lastcyklel, berättar Stina.

Tänk:Om du är vår nästa stipendiat?

Ansök nu!
icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-plus