Glädjespridaren Oskar erbjuder skjuts

Det går bra för Oskars lilla taxibolag Glad & Co. Allt fler vill åka elbil och Göteborg svarar upp med att erbjuda fler laddningsmöjligheter än någonsin.

 

Elbilstaxi

Knäpptyst rullar Oskar in på Vasagatan. För ett och ett halvt år sedan startade han taxibolaget Glad & Co med två vänner. Idag är de tio förare som kör runt passagerare i två Tesla-bilar.

Alla som åker med oss har en massa frågor om laddning och om hur långt man egentligen kan köra. Intresset för elbilar växer verkligen, säger Oskar Carlsson som redan har lyckats knyta flera stora kunder till sig, bland annat Swedavia.

 

Så, hur hamnade han här?

 Oskar Carlsson är född och uppvuxen i Skene, en timme från Göteborg. I Nicaragua väcktes hans entreprenörsanda när han upptäckte att han inte bara kunde surfa utan även sälja surfbrädor. För fyra år sen gick flytten tillbaka till Göteborg där Oskar så småningom började jobba för Über. 

Den största anledningen till att jag började köra taxi var för att knyta kontakter och det var så jag träffade min nuvarande affärspartner Mikael. Han satt i baksätet, vi började prata och bestämde oss snart för att investera i en elbil. Vi ville ha en bil med lång räckvidd som inte behövde laddas alltför ofta och en bil som många skulle vilja åka med, därför blev det en Tesla.

 

Bilen som Oskar kör idag har redan hunnit gå 16 000 mil, men det enda underhållet som krävts har varit ett par nya däck och spolarvätska. En elbil har mycket färre rörliga delar och kräver betydligt mindre service än en vanlig bil. Hur känns det då att köra en elbil jämfört med en vanlig bil?

En elbil är väldigt mjuk, tyst och snabb. Drivmedlet är billigare och bara på ett år har det hänt enormt mycket i Göteborg på elbilsfronten. När jag startade upp Glad & Co fanns det en enda laddare för Tesla i Angered. Nu finns det flera stycken snabbladdare runt om i hela Göteborg och det är en absolut nödvändig utveckling för oss som taxibolag. För varje timme som bilen måste laddas i en långsam laddare så förlorar vi arbetsinkomst.

 

Och så till frågan som många säkert ställer sig – varför heter Oskars företag egentligen Glad & Co?

På en av mina förra arbetsplatser var jag anställd som glädjespridare och det har hängt sig kvar. Fast idag sprider jag glädje i min taxibil tillsammans med mina lika glada medarbetare.

Laddkartan

 

 

Om cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta surfa vidare godkänner du att cookies används.Läs mer om cookies

Jag förstår!