Lättare att ladda på jobbet

För att lyckas med miljömålet måste biltrafiken minska och bränslen bytas ut. SKF gör det enklare för sina anställda att köra klimatsmart genom att investera i 34 laddare med totalt 68 uttag för elbilar. 

Enligt Naturvårdsverket står biltrafiken för omkring 30 procent av de svenska utsläppen av koldioxid, och andelen fortsätter öka i takt med att trafiken tätnar. Klimatmålet är att minska utsläppen med 80 procent till 2030. Med dagens mer energieffektiva bilar kommer utsläppen minska på sikt. Men för att råda bot på problemet måste bensin och diesel ersättas med mer miljövänliga drivmedel. 

El och elhybrider spås vara lösningen. På Frankfurt Motor Show, som anses vara världens främsta bilsalong, dominerade elbilar utbudet framför sina fossildrivna föregångare. Att byta ut världens transportflotta kommer ta tid – infrastrukturen kring laddstationer likaså. Det som skrämmer många fossildrivna bilister är elbilens räckvidd. För trots den positiva känslan i att färdas utan avgaser är det ingen som vill bli stående på motorvägen med ett tomt batteri. Men i takt med att räckvidden blir längre ökar också antalet laddare. 2018 kommer Göteborg Energi ha 260 nya laddare runt om i Göteborg som är öppna för allmänheten.

Vi vill göra det lättare för våra anställda att köra grönt

Jan Tallnäs, Projektledare SKF

På SKF i Göteborg invigdes nyligen 34 laddare för företagets anställda och besökare. Anledningen är att många av företagets anställda har gått över till elfordon. 85 procent av de nya tjänstebilarna som beställs på SKF är antingen el eller laddhybrider.   

– Vi vill göra det lättare för våra anställda att köra grönt. Om man bor långt från arbetsplatsen är det nästan en förutsättning att man ska kunna kompletteringsladda batteriet på jobbet, säger Jan Tallnäs som lett projektet från SKF:s sida.

SKF har ingått ett samarbete med Göteborg Energi som sköter driften av laddarna och har kontakten med kunderna. Laddarna är så kallade semisnabbladdare som laddar de flesta bilar fulla inom en timma. Eftersom SKF inte vill att man använder platserna för heldagsparkering har de satt en tidsgräns på fyra timmar för att fler ska ha möjlighet att kunna ladda. 

– Att installera laddare är en del i arbetet att stödja en hållbar verksamhet. Vi arbetar även på fler sätt med att minska miljöavtrycket, dels genom våra miljöeffektiva produkter och dels genom att minska miljöavtrycket i vår produktion, säger Jan.

icon-closeicon-stopchevron-lefticon-magnifychevron-disc-rightmenuicon-magnifyicon-plus