09-03: Mätning och analys av bilrörelser i den svenska bilparken av relevans för framtida elektrifiering.

Projektet leds av Test Site Sweden och Sten Karlsson, Fysisk resursteori Chalmers.

Hur långt och hur ofta, var och när bilar kör kommer att vara en viktig faktor för hur mycket elbilar eller så kallade laddhybrider kan ladda och utnyttja batteriet. Detta påverkar den enskilde bilägarens ekonomi, hur bilen ska dimensioneras och hur infrastrukturen i form av laddmöjligheter kan behöva byggas ut. Data över bilars rörelsemönster finns idag inte att tillgå och behöver därför tas fram för att stärka forskning om och utveckling av framtidens elbaserade fordon liksom laddningsinfrastruktur och elsystem.

I projektet samlas en större mängd data in om rörelsemönstren för olika bilar och olika typer av resor. Cirka 500 bilar kommer att utrustas med gps (ger bilens läge och hastighet) och accelerometer. Data samlas in under två månader och eventuellt för några bilar upp till ett år. Mätdata kommer att läggas upp i en databas som blir tillgänglig för olika forskare. Projektet genomförs under perioden nov 2009 till juni 2010. Det genomförs vid Avdelningen för Fysisk resursteori på Institutionen för energi och miljö på Chalmers och Test Site Sweden, Lindholmen Science Park.

Projektet finansieras också av Energimyndigheten inom programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI), Lindholmen Science Park, Consat, Göteborg Energis stiftelse för Forskning och Utveckling samt Vattenfall.

Bilder på projektdeltagarna

Sten Karlsson

Gustaf Zettergren

Mats Nordström

Läs mer om projektet här.

Om cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta surfa vidare godkänner du att cookies används.Läs mer om cookies

Jag förstår!