Solution Göteborg 2016

Vad hinner man göra på 24 timmar?Lagen i idétävlingen SOLution Göteborg 2016 hann utveckla och presentera innovativa idéer kring solel i staden. – Det här är makalöst roligt och får mig att se ljust på framtiden, säger Anette Myrheim, kommunikationsdirektör på Göteborg Energi.

Bordet är belamrat av datorer, anteckningsblock, kaffekoppar och godispapper. På golvet finns böcker, tomma energidrycksburkar, några tröjor, avrivna blad från ett blädderblock – och två uppblåsbara sängar.

Klockan är åtta på morgonen och konferensrummet på Göteborg Energi ser inte ut som det brukar.

– Jag lade mig för två timmar sedan och sov någon timme, säger Anton Lindegren. Visst är man trött, men nu har energin från frukosten börjat kicka in.

Anton Lindegren har tillbringat nästan ett dygn med sina vänner i SunK (Solkommittén), ett av elva lag som deltar i SOLution Göteborg 2016. Det är en kreativ verkstad och idétävling där lag med olika bakgrund under 24 timmar utvecklar idéer kring hur solenergi kan utnyttjas i Göteborg. Eventet är ett samarbete mellan sex aktörer och hålls på Göteborg Energi. Lagen har fått välja mellan tre utmaningar och har sedan jobbat för att kunna presentera en idé kopplad till sin utmaning.
 

Deltagare på Solution

Fr.v: Viktor Skoglund, Elisa Lind, Anton Lindegren och Louise Hultén.

Lag SunK – som utöver Anton Lindegren består av Elias Lind, Louise Hultén och Viktor Skoglund – fastnade för utmaningen ”Hur kan vi utnyttja, dela och visualisera information om solenergiproduktion?”.

– Vi pluggar på Chalmers fast på tre olika program, säger Elias Lind. Alla i laget gillar att ta fram idéer och att ta något från start till mål. Att det ska gå snabbt är extra kul och solel är väldigt spännande. Som chalmerister har vi till exempel koll på Epishine, ett projekt från Chalmers Ventures.

Arbetsnamnet på lagets idé är Solpaketet. Tanken är ett litet utbildningspaket som kan användas på mellanstadiet. Eleverna ska kunna klicka sig igenom en presentation som visar att solpaneler kan generera energi, vad den energin kan användas till och hur den kan integreras i samhället. De ska även kunna bygga enkla modeller.

– Vi tänker att det ska finnas en grundsats med vissa bitar och att man sedan kan göra egna bitar från till exempel kartonger eller plastförpackningar, säger Elias Lind.

Han avslutar:

– Det viktigaste är att barnen förstår vilken potential det finns i solenergi.

När klockan närmar sig nio börjar lag SunK finslipa sin pitch. Deadline för själva verkstaden är 10.45 och strax därefter får alla lag presentera sina idéer inför en jury. I ett annat sammanträdesrum håller #ettsoligtgbg också på att förbereda sin dragning. Laget består av medarbetare på fastighetsbolaget Castellum, arkitektkontoret Krook & Tjäder samt Solkompaniet, som arbetar med solceller och laddinfrastruktur.

– Till att börja med är det fantastiskt kul att vi sitter i samma rum, säger Petter Sjöström på Solkompaniet. Vi hade aldrig hittat varandra annars, men blev ”ihopsatta” av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) till den här tävlingen.

Amanda Oskarsson från Krook & Tjäder fyller i:

– Och det är väldigt bra att det avsätts tid på det här sättet.

Till skillnad från lag SunK har #ettsoligtgbg inte ”dygnat” utan varit hemma och fått sig en god natts sömn. Eftersom medlemmarna redan hade tankar som synkade bra med den valda utmaningen (”Hur kan vi integrera solceller i samhället och stadsmiljön?”) har de ändå hunnit ta fram en spännande idé, appen Solklart. Den ska ge snabb vägledning till fastighetsägare som funderar på att investera i solceller.
 

Deltagar i Solution

#ettsoligtgbg
Fr.v: Jens Wallén (Castellum), Amanda Oskarsson (Krook & Tjäder), Mikael Käck (Castellum) och Petter Sjöström (Solkompaniet).

 

– I dag är det ganska omständigt att få fram de beräkningar som behövs, säger Mikael Käck på Castellum. Vår tanke är att det räcker att ta en bild på en husfasad och att appen sedan tar fram underlaget.

Solcellerna skulle alltså inte placeras på tak utan på fasader, i form av markiser försedda med solceller (så kallade integrerade solskydd). Detta skulle leda till dubbla vinster; fastighetsägaren får intäkter från solelsproduktion samtidigt som utgifterna för kylning av lokalerna minskar.

– Solel står redan högt på agendan hos oss på Castellum och en sådan här lösning skulle göra det ännu mer intressant. Om appen blir verklighet vore det verkligen en win-win-situation, säger Mikael Käck.

Han tillägger:

– Vem som tar fram den spelar inte så stor roll. Det viktiga är att alla kan använda appen, att den väcker intresse och får fler att se lönsamheten i solel.

Under hela SOLution Göteborg 2016 finns representanter för arrangörerna på plats för att observera och coacha. Redan innan de elva lagen presenterat sina idéer är känslan att eventet är en succé.

– Det här är makalöst roligt, säger Anette Myrheim, kommunikationsdirektör på Göteborg Energi.

– Att se så här mycket kompetens, vilja och framtidstro samlad under 24 timmar får mig att se ljust på framtiden. Även om resultatet ”bara” skulle bli att det väcks tankar och skapas nätverk är det jättebra. Och om vi får se pilotprojekt födas vore det extra häftigt.



De tre utmaningarna

De elva lagen i SOLution Göteborg 2016 presenterade varsin idé som svarade på en av följande utmaningar:

• Hur kan delningsekonomi eller mikromarknader användas för solenergi?

• Hur kan vi integrera solceller i samhället och stadsmiljön?

• Hur kan vi utnyttja, dela och visualisera information om solenergiproduktion?
 

Här är vinnarna

Första pris: Solcellskollen.

Juryns motivering: ”En mycket bra pitch från ett energifyllt team. Vi gillar att fler konsumenter motiveras att använda solceller. Det finns en tydlig affärsmodell och vi ser stora möjligheter att nå ut med budskapet till en stor publik via till exempel sociala medier.”

(Prisets delades ut av Chalmers Ventures och Climate-KIC:s Greenhouse och summan ligger på 5 000 euro.)
 

Andra pris: PARC.

Juryns motivering: ”Med kreativitet, stadsutveckling och miljömedvetenhet i fokus vill bidraget öka förutsättningarna för ökad solelsproduktion. En inspirerande idé där laget vill skapa en modern, digital mötesplats och etablera en ny affärsmodell för aktörer med helt olika förutsättningar. Det är i mötet mellan de som har tillgång till lämpliga ytor och de som brinner för ökad andel solel men inte har tillgång till lämpliga ytor, det kommer att hända. Det är en idé som fonden gärna vill ge möjlighet till fortsatt utveckling.”

(Priset delades ut av Göteborg Energi Miljöfond och summan ligger på 25 000 kronor.)
 

Övriga vinnare (pris inom parentes):

Zaziwe (studiebesök på Göteborg Energi)

SunK (sommarjobb på Göteborg Energi)

Lag Mix (Svensk Solenergis pris till ära av solgudinnan Sol)

#ettsoligtgbg (SP:s projektutvecklingspris)

Zaziwe (SOLutions bildpris – bästa bild fick startplats till Stafettvarvet 2017)

Alla lag (SP:s Lära-känna-pris)
 

SOLution Göteborg 2016 i korthet

SOLution Göteborg 2016 var en kreativ verkstad och tävling där lag med olika bakgrund under 24 timmar utvecklade idéer kring hur man kan utnyttja solenergi i Göteborg. Eventet hölls på Göteborg Energi.

SOLution Göteborg 2016 var ett samarbete mellan Göteborg Energi, SP, Chalmers Ventures, Business region Göteborg, Hållbar Utveckling Väst och Shift Design & Strategy.

Text: Gustaf Höök

Om cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta surfa vidare godkänner du att cookies används.Läs mer om cookies

Jag förstår!