GÖTEBORG ENERGI - EN DEL AV GÖTEBORGS STAD
Faktura och betalsätt

Hur vill du betala?

Hos oss kan du välja mellan flera olika betalsätt. Vi rekommenderar e-faktura som är ett enkelt sätt att betala dina fakturor på och som också har en mindre miljöpåverkan. 

Betalar du med ett eget inbetalningskort eller via internet ange alltid OCR-numret på din faktura som referensnummer.

Har du svårt att betala en faktura? Logga in på Mina sidor för att begära anstånd eller be om att få skapa en avbetalningsplan.

Våra betalsätt

Anmäl på Mina sidor eller hos din internetbank att du vill ha e-faktura.

Mina sidor
Klicka på det eller de avtal du vill ha e-faktura på. Välj Ändra betalsätt.

Internetbank
Vill du ha e-faktura för ditt elavtal anger du Göteborg Energi Din EL AB.

Vill du ha e-faktura för ditt elnät-/fjärrvärme-/gasavtal anger du Göteborg Energi AB.

Så fungerar e-faktura.

 

Välj att få din faktura till din e-postadress.
Beställ via vår chatt eller genom att ringa oss på 031-62 62 62.

Autogiro är ett enkelt och bekvämt sätt att betala fakturan. Varje faktura betalas automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Det kostar inget extra.

Om du flyttar upphör tjänsten automatiskt, tänk på att göra ny anmälan på din nya adress.

Ansöka om autogiro via din internetbank

Enklast är att anmäla att du vill betala via Autogiro direkt i din internetbank. Kom ihåg att anmäla för både elhandel och nätfakturorna.
Göteborg Energi Din El AB (elhandel)
Göteborg Energi AB (övriga produkter).

Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank

  

Du får ändå ett underlag i brevlådan

Även när du har autogiro kommer du få ditt fakturaunderlag hem i brevlådan men det kommer inte skickas med ett inbetalningskort. Stämmer uppgifterna behöver du därefter bara se till att det finns pengar på ditt konto dagen före förfallodagen. Beloppet dras direkt från ditt konto. Vill du slippa pappersfakturan och göra en god gärning för miljön? Anmäl då också för att ta emot e-faktura tillsammans med autogirot. E-faktura anmäler du också på din internetbank.
 

Hur säger jag upp mitt autogiro? 

Tjänsten autogiro gäller tillsvidare. Vill du avsluta det måste du kontakta din bank eller  Göteborg Energi AB.
Har du ytterligare frågor kontakta oss på kundservice på
031-62 62 62.

 

Om du inte gör ett aktivt val så får du en pappersfaktura med inbetalningskort på posten.

Du som är ansluten till Kivra får dina fakturor från oss dit och från den 1 november 2018 även dina avtalsbekräftelser. 

Med en digital brevlåda kan du bland annat ta emot fakturor och myndighetspost. Har du en digital brevlåda får du dina fakturor från oss till den, istället för med vanlig post. Från och med 1 november 2018 får du även dina avtalsbekräftelser den vägen. För dig som har e-faktura från oss hanteras dina fakturor via din internetbank. 

Med EDI-faktura har ert företag möjlighet att ta emot fakturorna elektroniskt direkt in i ert ekonomisystem.

Läs mer om EDI-betalning här.

Betalning till Göteborg Energi Din El AB (elavtal)

Bankgiro: 5271-2320

Du bestämmer själv vilket fakturaintervall du vill ha på elhandelsfakturan, varje månad, varannan månad eller kvartalsvis. Det är enkelt att ändra fakturaintervall och förfallodag på Mina sidor  eller ringa Kundservice på 031-62 62 62 så hjälper vi dig. 

Vid betalning från utlandet ska du använda IBAN och BIC.
Iban-nr: SE4495000099603419175306
BIC: NDEASESS

Betalning till Göteborg Energi AB (elnät, fjärrvärme och gas)

Bankgiro: 5835-1552

Elnät

Om du bor i villa faktureras du 6 gånger per år. Bor du i lägenhet faktureras du normalt 4 gånger per år. Fakturorna följer din elförbrukning.

Fjärrvärme

Som privatkund får du normalt dina fakturor 12 gånger per år. Vid önskemål kan det vara möjligt att få fakturorna 4 gånger per år. Kontakta kundservice för mer information.

Gas

Villakunder faktureras 6 gånger per år och lägenhetskunder 4 gånger per år. Gasen betalas normalt på samma faktura som elnätet.

Vid betalning från utlandet ska du använda IBAN och BIC.
Iban-nr: SE0395000099602621116983
Bic-kod: NDEASESS

Vanliga frågor om betalning

El är uppdelat i två olika kostnader, elnät och elhandel. Ditt elnätsbolag tar betalt för distributionen av strömmen medan elhandelsbolaget tar betalt för det du förbrukar.

Som både elhandel- och elnätskund får du två fakturor, en för vardera del, och de har två olika kundnummer och fakturanummer. De kommer från olika system och det kan därför skilja sig hur ofta vi skickar fakturan till dig, varje, varannan eller var tredje månad.

Läs mer om skillnaderna mellan elhandel och elnät på länken nedan.

Om du redan är kund hos oss kan du se vilka/vilket avtal och faktura du får från oss på Mina Sidor. Klicka på länken nedan för att logga in, du hittar det under Avtal & Faktura.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Mina Sidor

Varför har jag två olika kundnummer ?

Om du betalar din faktura försent får du en påminnelse (ca en vecka efter förfallodagen) och en avgift på 60 kr som läggs till på nästa faktura. Om du inte betalar påminnelsen skickas fakturan till inkassobolaget Visma Collectors.

Det är därefter de som äger fakturan och driver ärendet vidare. För räkningar som inte är betalda på förfallodagen tillkommer referensränta + 8%.

Om du hör av dig till oss innan fakturans ursprungliga förfallodatum kan du ansöka om avbetalning eller anstånd.

För att se dina fakturor och om de är betalda, logga in på Mina Sidor.

Ansök om anstånd eller avbetalning på Mina sidor

Visma Collectors

När vi inte mottagit betalningen i tid skickas först en betalningspåminnelse. Har vi inte mottagit betalning efter detta skickas ärendet vidare till inkasso som tar över fakturan. Alla frågor gällande denna faktura behöver du därför ta med inkassobolaget Visma Collectors som du når på telefonnummer 0771-160205 eller via länken nedan.

Om du aldrig mottog originalfakturan från oss behöver du göra en reklamation hos posten. Är du ansluten till den digitala brevlådan KIVRA skickas orginalfakturan dit.

Visma Collectors

Du kan få dina fakturor månadsvis, varannan månad eller kvartalsvis. Din fjärrvärmefaktura får du alltid månadsvis.

För att se och ändra hur ofta du får din faktura kan du logga in på Mina Sidor, du hittar det under Fakturor.

Tryck sedan på "Ändra betalning" för att se och ändra hur ofta du får dina fakturor. Har du flera avtal hos oss du vill ändra intervall för, behöver du göra samma sak för samtliga avtal.

Mina sidor

Se status för dina fakturar genom Mina Sidor, klicka nedan för att logga in. Du hittar din fakturor och betalstatus under "Faktura".

Mina Sidor

Jag har betalat min faktura men den står som obetald på Mina Sidor?

icon-closechevron-disc-rightmenu