Personuppgiftslagen (PuL)

Personuppgiftslagen (PuL) är till för att förhindra att din personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter. Dina personuppgifter får bara behandlas om du har godkänt det eller om det finns stöd i PuL eller annan lag.

Ditt godkännande

Enligt personuppgiftslagen får vi inte registrera dina uppgifter utan ditt godkännande. Genom att du klickar på ”Skicka” i våra e-postformulär eller e-tjänster godkänner du att Göteborg Energi, lagrar dina uppgifter. Göteborg Energi är skyldig att på din begäran rätta, blockera och utplåna uppgifter (28 § PuL).

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är uppgifter som på ett eller annat sätt kan kopplas till din person. Det kan vara självklara uppgifter som ditt namn eller ditt personnummer, men även uppgifter som till exempel fastighetsbeteckning eller telefonnummer. Även bilder är en form av personuppgift, om du tydligt kan urskiljas på bilden.

Behandling av personuppgifter

"Behandla" är ett brett begrepp och omfattar i stort sett allt som vi som arbetar på Göteborg Energi gör med dina personuppgifter. Enligt PuL är insamling, registrering, spridning och bearbetning några exempel på behandling av personuppgifter.

När behandlas mina personuppgifter?

Hos Göteborg Energi kan dina personuppgifter registreras när du exempelvis anmäler inflyttning, tecknar avtal om någon av våra produkter, registrerar dig på Mina Energisidor, lämnar en kundsynpunkt eller gör en felanmälan.

Om du skickar e-post till Göteborg Energi eller kontaktar oss på till exempel Twitter eller Facebook, så kan vi behöva spara och lagra det i våra arkiv (diarium). Detta är exempel på tillfällen då Göteborg Energi behandlar dina personuppgifter. Det kan även vara när du väljer att prenumerera på någon information från Göteborg Energi.

Du har rätt att bli informerad

I de flesta fall har du rätt att bli informerad om att vi har börjat behandla dina personuppgifter och varför vi gör detta. Det gäller även om du inte själv lämnat ut dina uppgifter, utan vi har fått dem av någon annan. Vid dessa tillfällen skickar vi automatiskt information till dig. Du har även rätt att en gång per år kostnadsfritt få information om huruvida dina personuppgifter behandlas av oss, vilka uppgifter detta är med mera. Du måste själv skriva till oss och be att få den informationen. Du har rätt att få svar inom en månad.

Om du vill vara anonym eller har skyddad identitet

Om du vill utföra en tjänst som kräver inloggning eller identifiering kan du inte vara anonym eller ha skyddad identitet. I och med att du identifierar dig vet ju systemet att det är du. I de fallen är det bättre att du vänder dig personligen till den som utför tjänsten. Vill du lämna en synpunkt eller kontakta oss anonymt får du inte lämna med några personliga uppgifter då dessa uppgifter registreras och blir det vi kallar offentlig handling.

Om du använder sociala medier

När du använder sociala medier, till exempel Facebook eller Twitter, överförs information och personuppgifter alltid till tredje part (det vill säga företaget/organisationen som driver det sociala mediet du använder).

Vi kan tyvärr inte reglera detta men besvarar gärna dina frågor i sociala medier. Men om du inte vill att tredje part ska samla in informationen du skickar till oss rekommenderar vi att du istället kontaktar oss via vårt kontaktformulär eller på telefon 020-62 62 62.


Tänk också på att;

  • Aldrig svara på skräpmejl, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande

  • Inte öppna bilagor som följer med e-post från okända avsändare

  • Aldrig lämna personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor

Du kan läsa mer om PuL på datainspektionens webbplats